Sociala Medier del 2 av 4
Anders Tufvesson
Sociala medier bara ”ploppade” upp förra året… eller? Det är lätt att tro det med tanke på den massmediala genomslagskraften som det fick under 2009. Mitt i den värsta lågkonjunkturen kom räddningen till alla som håller på med kommunikation. Den sociala webben skulle hjälpa alla. Personligen satt jag mest och var lika oförstående som när Birgersson och von Holstein stod på barrikaderna runt sekelskiftet och skrek världsherravälde åt svenska internetföretag. Då var förvåningen mest av typen att om de anställer så många personer måste de nog ändå ha jobb åt alla, eller? Vilket senare visade sig att så var inte alls fallet.
Under föregående år när jag ibland läste Resumé så verkade det som sociala medier var någonting helt nytt. Det är här min förvåning kommer in. För det första har webben alltid varit social på mitt sätt att se det, för det andra har internet också haft de sociala funktionerna väldigt länge. Som ni kanske märkte skiljer jag på nätverket internet och tjänsten world wide web eller webben på svenska. Webben är en av de tjänster som använder nätet internet. Andra exempel på tjänster på internet är e-post, chat, ftp eller varför inte Spotify. Webben kom i december 1990 när Tim Berners-Lee skapade första webbplatsen. Men redan 1979, dvs. 11 år tidigare satt vi och använde trådande forum, fast då via en klient som kunde nå Usenet . Usenet är modern till alla de tråda forum som idag körs via webbläsare och http. Redan då kunde massor av människor diskutera otaliga ämnen som kunde vara breda men också väldigt specifika. Istället för http användes nntp som stod för Network News Transfer Protocol.
1978 sattes den första så kallade BBS:en (bulletin board system) upp och det hände i Chicago. Mot en BBS kunde du koppla upp dig via ett modem och sedan kunde olika användare kommunicera och utbyta information och ”objekt”, t.ex. programvara. Detta var föregångaren till dagens communities som exempelvis Facebook. Ett annat tidigt fenomen var den så kallade heta linjen där ungdomar utnyttjade en svaghet i dåtidens telefonsystem och ringde nummer som inte användes och därigenom kunde många personer prata med varandra som en öppen chat. Med andra ord är community och chatt relativt sett gamla företeelser.
Andra så kallade sociala medier är bloggen, eller nätdagbok som den tidigt hette på svenska. Den första bloggen kom redan 1994, men ordet weblog kom först 1997. Bloggen är med andra ord 16 år. Dvs. nästa pensionsmässig om vi räknar ”internettid”. Men det är en åldring som lever och frodas och definitivt inte vill dra sig tillbaka och leva gott i något varmt land.
Forum, community och blogg är alltså väldigt gamla företeelser. Vad som är lite nyare är Youtube och tjänster som Twitter (mikroblogg). De startade så sent som 2005. i sammanhanget är de riktiga barnungar.
Jag har under åren t.ex. sålt en bil via Usnet. Det var innan både bytbil.com och Blocket fanns. Under åren har vi använt den så kallade sociala webben eller de sociala funktionerna så ofta jag och det företag jag arbetar för har haft möjlighet, eller egentligen när vi fått lova att använda dem för våra kunder. Det har varit ett visst motstånd måste jag säga. Jag kommer aldrig att glömma när vi försökte få marknadschefen för en stor hustillverkare att visa upp bloggar från husbyggande kunder. Argumentationen var att tänk om de skriver något illa om oss. Jag kontrade med att de kanske gör det ändå. Bloggarna var med och har funnits i 4 år nu och är en av de mest besökta delarna av webbplatsen.
Det jag vill komma till att sociala medier satta i sitt rätta sammanhang är en del av den totala digitala strategin. Den fungerar inte som en isolerad ö utan måste vara en del av hela kommunikationen. Något du kommer få mer av i del tre och fyra av den här lilla serien.
02 juli 2010 |
2 Kommentarer