business

Många företag bryter mot svensk lag på Facebook

Anders Tufvesson

Dela den här bilden och delta i utlottningen av en slottshelg för två! Gilla vår sida och få chansen att vinna en iPad! Känns det här bekant? På en daglig basis förekommer det tävlingar i mitt facebookflöde som direkt bryter mot den svenska lotterilagens regler för tävlingar. Och det är inte bara din lokala handlare som bryter mot lagen utan även stora, etablerade svenska företag. De bryter oftast även mot Facebooks egna regler, vilket jag skrivit om tidigare.

Låt oss nu följa upp med den svenska lotterilagen. Så här säger Lotteriinspektionen:

Lotteri eller tävling på Facebook/sociala medier

Tillstånd till lotterier kan inte ges till privatpersoner eller företag

På sociala medier är det allt vanligare att företag och privatpersoner uppmanar besökare att delta i olika aktiviteter, t.ex. att ”gilla” något eller ”dela” något med sina vänner. Genom att göra detta deltar man sedan i någon form av utlottning där man kan vinna biljetter, pengar eller varor. Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Tävling i sociala medier

Om utgången i arrangemanget avgörs av någons prestation till exempel en bedömning av någons förslag till en slogan eller att deltagaren kan svaret på fler kunskapsfrågor än andra som deltar, är det normalt sett inte fråga om ett lotteri. Prestationsmomentet får dock inte vara för enkelt för då kan det fortfarande anses vara ett lotteri, en helhetsbedömning av arrangemanget måste alltid göras.

Hur håller jag mig inom lagens ramar på Facebook?

För att skapa en tävling på Facebook som inte bryter mot lotterilagen måste det finnas en utpekad jury och det måste finnas en verkshöjd, dvs. du måste prestera något för att vara med. Det räcker inte med dela en uppdatering eller sida. Du måste skriva en motivering som kräver lite tid och insats av dig. Läs mer på lotteriinspektionen.se. Du kan också ladda hem en pdf som beskriver skillnaden på en tävling och lotteri. Dock värt att notera är Facebooks regler som inte tillåter tävlingar i uppdateringar och kommentarsfält – så även om du är på är rätta sidan av svenska lagen kan du bryta om Facebooks reglemente. Mer om detta här.

För att exemplifiera vad som fungerar och inte tänkte jag ge några avidentifierade exempel på kampanjer som bryter mot Facebooks regler och Lotterilagen (1994:1000) som är den svensk lag som reglerar de grundläggande bestämmelserna om lotterier.

Här är ett exempel på ett företag som också bryter Facebook och
Lotterilagen.

Här är ett exempel på en privatperson som lottar ut en jacka för
att vi skall rösta på personens bidrag i en tävling. Det bryter mot
både Facebooks regler och lotterilagen.
 
 
 
Ytterligare exempel som bryter mot Facebooks regler och lotterilagen.
 

Vad gör du om någon bryter mot regler eller lag?

Facebook har en sida som visar hur du anmäler till Facebook här. Bryter tävlingen mot lotterilagen har Lotteriinspektionen en tipssida här.

Jag hoppas verkligen att den här kunskapen sprider sig och att vi i framtiden slipper få våra flöden spamade av vänner som delar bilder mm. för att vinna en promenad från Jordbro i nya superskor från XYZ!

 



« Tillbaka

Etiketter:, ,

12 december 2012 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka