business

I love New York – ett nytt grepp

Anders Tufvesson

I mitten på 70-talet var New Yorks rykte inte på topp. Hög brottslighet gjorde att staden behövde marknadsföra sig utifrån ett turistperspektiv. De hyrde in en reklambyrå som gjorde en kampanj men också den grafiske designern Milton Glaser. Det var Milton som kom på den numera klassiska bilden:

Troligen fick Milton inspiration av en kampanj som kom redan 1969 och hette Virgina is for lovers. Hur som helst är det idag en av de mest kopierade logotyperna i världen. Men alla kopior tillför inte något nytt förutom möjligen den svenska staden Hjo som lite fyndigt för till det med ”I live Hjo” som leker lite med det svenska och engelska språket. Men i genren turiststadslogotyper har inte mycket hänt sedan 70-talet. Tills nu.

Amsterdam har nämligen fått till det. Dessutom på ett sätt som inte går att kopiera. I varje fall i de fall där stadens namn inte börjar på am. Vad har då Amsterdam gjort? Jo, det här:



« Tillbaka

17 maj 2011 |

6 Kommentarer

  1. Kommentar av Anders den 18 maj 2011 kl: 13:35
    Anders says:

    I Istanbul kör man också en variant: http://www.tish-o.com.tr/shops/He-istanbul_ljplbvftyisoawvcytpwnnbjrlhxpaqa2761274_52690

  2. Kommentar av Anders Tufvesson den 18 maj 2011 kl: 14:42
    Anders Tufvesson says:

    Kul! Bra att det finns städer som bryter sig loss från I <3-konceptet.

  3. Kommentar av Lars Falkman den 18 maj 2011 kl: 15:24
    Lars Falkman says:

    Copenhagen med OPEN som en knapp mitt i loggan. Open for you. Hmmm – rimmar illa med den främlingsfientlighet som grasserar i Danmark.

  4. Kommentar av Lars Falkman den 18 maj 2011 kl: 15:25
    Lars Falkman says:

    http://www.opencopenhagen.com/

  5. Kommentar av Anders Tufvesson den 18 maj 2011 kl: 18:27
    Anders Tufvesson says:

    Klingar lite falskt…

  6. Pingback av Amsterdam – bortglömd weekendresa « Business by web den 06 augusti 2011 kl: 8:59
    Amsterdam – bortglömd weekendresa « Business by web says:

    […] Rom och Berlin fram. Men en pärla som ofta glöms bort är Amsterdam. Deras smarta sätt att göra turistlogotypen har vi redan skrivit om här på Business by web. Nu vill vi slå ett slag för staden med alla […]

Tyck till! :)

« Tillbaka