business

I love New York – ett nytt grepp

Anders Tufvesson

I mitten på 70-talet var New Yorks rykte inte på topp. Hög brottslighet gjorde att staden behövde marknadsföra sig utifrån ett turistperspektiv. De hyrde in en reklambyrå som gjorde en kampanj men också den grafiske designern Milton Glaser. Det var Milton som kom på den numera klassiska bilden:

Troligen fick Milton inspiration av en kampanj som kom redan 1969 och hette Virgina is for lovers. Hur som helst är det idag en av de mest kopierade logotyperna i världen. Men alla kopior tillför inte något nytt förutom möjligen den svenska staden Hjo som lite fyndigt för till det med ”I live Hjo” som leker lite med det svenska och engelska språket. Men i genren turiststadslogotyper har inte mycket hänt sedan 70-talet. Tills nu.

Amsterdam har nämligen fått till det. Dessutom på ett sätt som inte går att kopiera. I varje fall i de fall där stadens namn inte börjar på am. Vad har då Amsterdam gjort? Jo, det här:



« Tillbaka

17 maj 2011 |

6 Kommentarer