business

Lyckas i sökmotorerna: Gör topplistor

Anders Tufvesson

Du har kanske inte tänkt på det men när du googlar något är serpen (Search Engine Result Page) fulla av olika topplistor. Jag skrev häromdagen om musiktjänsten Spotify och ville ha lite andra alternativ än Grooveshark. Därför sökte jag på ”streaming music services” och svaret (serpen) var att de fyra första länkarna var olika topplistor från fyra olika webbplatser.

Jag märker det också när jag skall åka på någon resa. Inför resan googlar jag på vad som finns att se i staden/landet jag skall besöka. Väldigt ofta finns topplistorna med. Top 10 things to see in New York eller De 5 bästa museerna i Stockholm med mera.

Vad skall du tänka på när du skriver för bra sökmotoroptimering? Naturligtvis skall du skriva in en bra Titel på sidan. Title-taggen är den blå länken som dyker upp i sökresultatet. Skriv en beskrivande och klickvänlig titel. ”Systembolagets 10 bästa singlemaltwhisky med sherryfinish”. Följ sedan upp med en bra beskrivning (description) en bra rubrik (får inte vara samma som titeln), en bra ingress (får inte vara samma som description) och till slut din lista med bra whisky.

Vilken topplista kommer du skriva? 🙂



« Tillbaka

21 april 2011 |

1 kommentar