business

Spotify begränsar gratisversionen

Anders Tufvesson

för några dagar sedan gick Spotify ut och meddelade att de gör stora begränsningar i sin musiktjänst. Här kan du läsa vad det innebär. Men i korta ordalag begränsar Spotify tiden att lyssna till 10 timmar i månaden och att du inte får lyssna på samma låt mer än 5 gånger. En del tycker det är dåligt andra tycker det är bra för då kommer många fler att skaffa någon av betalversionerna. För mig som jobbar med internetmarknadsföring är det en klar försämring. Användningen av Spotifys gratisversion kommer minska oavsett om användarna gör över till betalversionen eller inte.

Det finns nämligen alternativ till Spotify. Ett exempel är tjänsten Groveshark som är en webbaserad spelare med fri musik. Kanske inte lika mycket som Spotify men helt gratis och som sagt, helt webbläsarbaserad.

Klicka för att öppna bilden i stor storlek

 Sådana tjänster som är obegränsade och gratis kommer ta över de som inte vill hyra musik per månad. Det finns många som tycker att 49 eller 99 kronor i månaden inte är mycket pengar men ser jag till min familj har vi behov at 3 konton. Det skulle innebära 1800 eller 3564 kronor per år. Jämfört med Grooveshark som är gratis. Men oavsett om Spotify-användare kommer gå över till andra tjänster eller köpa någon betalversion så finns risken att Spotify dör som internetmarknadsföringsplattform. Jag tycker det är synd för jag har varit med och gjort några väldigt lyckade kampanjer på Spotify. Med andra ord är det stor risk att gratisversionen av Spotify kommer dö och med den en fantastiskt bra marknadsföringskanal. Dö i frid!



« Tillbaka

Etiketter:

20 april 2011 |

1 kommentar