Sociala medier del 4 av 4
Anders Tufvesson
Ibland säger vi media och ibland medier. I enstaka fall har jag hört någon säga medium. Vad är medium, medier, media och ”medie”? Den svenska substantivet är i singularis ett medium och i plural flera medier. ”Medie” kan inte skrivas för sig. Det måste skrivas ihop med något annat som exempelvis mediebolag, mediebudget eller mediebevakning. Ordet media är ett låneord från engelskan och används lite slarvigt istället för medium och medier. Vi skall alltså säga sociala medier och ingenting annat. Media används också i sammansättningar som exempelvis meidabyrå, vilket är fel, mediebyrå är det korrekta språkvalet. Vad vi däremot skall ha en mediebyrå till inom den digitala världen är för mig ett stort mysterium men det får bli en senare bloggpost.
Sociala medier är som jag skrivit i de tidigare delarna i den här serien (del 1, del 2, del 3) hype just nu. Vad jag anser om detta är att webben och internet alltid har varit sociala och att det ständigt är den del av den kommunikation som en organisation sänder ut. Det som nu populärt kallas för sociala medier har för mig alltid varit en del i strategi och koncept för en webbplats eller internetmarknadsföring, men det skall användas på ett naturligt sätt och det måste passa in i den totala kommunikationsstrategin. Ett exempel där sociala funktioner används på en webbplats är bakertilly.se. Youtube, Facebook, dela-funktioner och Twitter används och är till stor del integrerade funktioner i webbplatsen. Baker Tilly är en revisionsbyrå som vill vara lite annorlunda än andra revisionsbyråer. Deras webbplats ser inte ut som deras konkurrenter och de använder sociala medier för att sprida sitt budskap. Twitter används för att ge tips om ekonomi och för att påminna om viktiga datum. Det är två olika flöden där den sista uppdateringen från båda flödena syns i sidfoten på webbplatsen. Den utmaningen som finns är att se de sociala medierna som en del i helheten och använda dem på ett sätt där de inte blir en isolerad ö som efter ett tag glöms bort och inte används.
Ett annat exempel är Myresjöhus som bygger hus i Småland och har försäljning över hela Sverige. Redan för fyra år sedan visade de upp personer som bloggar om sitt husbygge på sin webbplats. Idag visas 28 bloggar upp på myresjohus.se med full transparens. Det är lätt att glömma bort att beslutet till att visa upp bloggarna sträcker sig fem år tillbaka i tiden. En tid när ingen talade om den sociala webben eller om sociala medier. På sin höjd pratades det om webb 2.0 och de framtida möjligheterna, men beslutet av Myresjöhus att ta in bloggar från deras kunder är idag en självklarhet (eller kanske inte?). För fem år sedan var det inte lika självklart. Resultatet blev och är en succé. Bloggarna är en av de mest besökta delarna av webbplatsen och ligger i linje med Myresjöus nollfelsvision.
Det viktiga som jag nämnt i tidigare delar är att fundera på vem som skall jobba med de sociala medierna och varför? I Myresjöhus fall är svaret på vem deras kunder och på varför är svaret att visa att ett hus från Myresjöhus bygger du säkert utan problem och fel, dvs. det är ett beslutsunderlag för potentiella kunder. Det är aldrig någon bra idé att kasta sig ut på sociala webben ”bara för alla andra gör det”! Fundera på vad ni vill göra och hur det passar ihop med den totala kommunikationen från den organisation som ni representerar. Hur ligger användning av sociala meder i linje med marknadsföring, reklam, intranät, extranät, webbplats och PR? Vill du veta mer om hur allt hänger ihop och om hjälpmedel för att se till helheten läs på: Two Communication Circle.
« Tillbaka
23 juli 2010 |
4 Kommentarer