business

Mera produktivitet!

Anders Tufvesson

Har du nånsin funderat över hur din tid på dagarna verkligen spenderas?  Hur mycket tid lägger du på informationssökning, på att fråga kollegor om tips och råd, på att sortera mail, leta filer på den gemensamma hårddisken, eller rentav uppfinna något som någon annan redan har gjort.

Allteftersom vår datamognad ökar är vi bättre på att återanvända saker vi själva har gjort – men att ta del av och nyttja varandras prestationer har många en bit kvar till. Det finns de som tar ett stort grepp om detta med fina strategier och modeller och kallar det för knowledge management och att skapa en lärande organisation. Det är ofta rätt och vackert – men långt ifrån en konkret verklighet vi operativa individer brottas med dagligen.

Börja enkelt . Det handlar kanske om att skapa en gemensam yta på intranätet där alla skickade offerter finns, eller där presentationer finns, eller slutrapporter från projekt etc. Och sedan använda denna istället för att dubbellagra saker i mailen eller på c:. Eller bara att kunna hitta företagets organisationsnummer eller bankgiro. Ta reda var i din organisation som det finns behov för detta och vad för uppgifter som ofta efterfrågas eller uppfinns på nytt. Vissa kallar det genialt. Jag kallar det det produktivitet. Dvs att du får mer gjort på din arbetade tid.



« Tillbaka

10 juni 2010 |

1 kommentar