Ska man mäta genomsnitt?
Victoria Lindblom
När man tittar i statistikrapporter och dashboards så ser man väldigt ofta genomsnittlig tid på webbplatsen, genomsnittligt antal besökta sidor osv. Genomsnitt i all ära – det passar så länge man vill ha en övergripande kontroll över den långsiktiga trenden.
Men ett genomsnitt säger inte så mycket om besökaren. Ofta kan det vara så att t ex 40% av alla besökare stannar väldigt kort tid (under 30 sekunder) och samtidigt finns det t ex 20% som stannar väldigt lång tid (över 10 minuter).
Räknar man då bara på genomsnittet så får man en skev bild över hur webbplatsen levererar.
Detsamma gäller genomsnittligt antal besökta sidor där väldigt många besökare kanske ser 1-2 sidor, medan färre ser upp mot 20 sidor. Detta ger också ett genomsnitt som inte visar den korrekta bilden.
Titta därför bakom genomsnittet när du gör webbanalys för att lära dig mer om hur just dina besökare beter sig på just din webbplats.
« Tillbaka
24 maj 2010 |
2 Kommentarer