business

Bara 12 procent går direkt till en webbplats

Anders Tufvesson

Enligt en undersökning från det oberoende undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Jajja Communication (bra jobbat Jajja!) är det bara 12 procent av besökarna som går direkt till en webbplats när de letar efter produkter eller tjänster. 78 procent använder Google. Övriga sökmotorer delar på de resterande 10 procenten.

Det är ingen överraskning. När jag tittar i statistik på olika webbplatser vi analyserar finns mönstret där. Söktrafiken på sökord som inte är relaterade till varumärken ökar. Amvändningen av Google håller sig på ca 90 procent om vi tittar på alla sökningar inte bara produkt och tjänstebaserade. Att inte jobba långsiktigt med sökmotoroptimering och sponsrade länkar kommer straffa sig då det i gruppen unga mellan 15 -22 är ännu fler som använder sök.

Enligt Cint ser listan ut så här för de som söker efter produkter och tjänster:
1. Söker via Google 78%
2. Går direkt till relevant webbsida 12%
3. Går direkt till webbsidan via bokmärken 4%
4. Söker via Eniro 2%
5. Söker via hitta.se 1%
6. Söker via Altavista 1%
7. Söker via Bing/MSN 1%
8. Söker via Yahoo 0 %

När vi letar efter information ser listan ut så här:
1. Söker via Google 85%
2. Går direkt till relevant webbsida 5%
3. Går direkt till webbsidan via bokmärken 6%
4. Söker via Eniro 1%
5. Söker via hitta.se 1%
6. Söker via Altavista 1%
7. Söker via Bing/MSN 1%
8. Söker via Yahoo 0%



« Tillbaka

16 november 2010 |

5 Kommentarer