Snälla sökmotorkonsulter hjälper min kund!
Anders Tufvesson
En av mina kunder får löpande en så kallad rankingrapport från ett företag som jobbar med sökmotoroptimering. Låt oss kalla sökmotorföretaget Nejnej för att inte hänga ut någon. En rankingrapport är en rapport som visar utvalda sökord för kunden och hur deras position är på dessa ord. Varje gång min kund för en rapport från Nejnej skickar kunden vidare rapporten till mig med en smiley. Så här ser rapporten ut:
Som ni märker har jag bytt ut sökorden i första kolumnen mot en siffra för det är inte intressant i detta läge att veta vad det är för ord. Kolumn två är ur många sökningar som är estimerade i Google för sökordet. Kolumn tre är positionen för sökordet när Nejnej började skicka rapporten. Sista kolumnen är hur ordet ligger till när rapporten skapades. Den här är ifrån 7 september 2010, dvs nästa dagsfärsk.
Vad är problemen med rapporten? För det fösta är alla ord relevanta för kunden, förutom ord 2 som inte är relevant av olika skäl och är alltså inte ett ord som prioriteras. När ni sedan läser vidare inser ni säkert att det ser riktigt bra ut. De flesta ord ligger i topp. förutom 13, 14 och 16. Nejnej tycker att de orden inte har någon trafik men det stämmer inte. För det första ligger ord 13 tvåa i Google, ord 14 ligger etta och ord 16 ligger etta och tvåa. Det är med andra ord fel i rapporten. Nejnej försöker övertyga kunden att de inte ligger med N/A fast en sökning i google.se ger svaret att de ligger i topp. Aj aj Nejnej! Vi vet också att orden ger trafik vilket Nejnej inte tycker.
Får ni rankingrapporter skickade till er i syfte att bli kund hos ett sökmotoroptimeringsföretag bör ni fundera på om det är rätt ord och sedan testa om rapporten verkligen stämmer. Sedan kan jag konstatera ett en väl genomför sökmotoroptimering på en webbplats ger resultat. Just den här kunden gick ifrån osynlig på sina 331 viktigaste ord till 127 förstaplaceringar på ca 2 år.
08 september 2010 |
3 Kommentarer