business

Sociala medier – del 1 av 4

Anders Tufvesson

Under sommaren kommer vi publicera en liten bloggserie om ”Sociala Medier”. I Resume nr 24 (papperstidningen) finns på sidan 20, tre stycken personer som diskuterar ”Sociala medier”. Gun Pettersson från Novus (som för övrigt har ordet ”Hem” som title-tag på sin startsida) säger att deras undersökningar visar att ”Kalle i Vetlanda” inte köper mer av en produkt bara för att den finns i sociala medier. Sveriges Annonsörers VD Anders Ericsson håller med. Han fortsätter också med att säga att om fem år kommer vi skratta åt begreppet ”Sociala medier” (personligen tycker jag det är ganska kul nu). Brit Stakston som är kommunikationskonsult på JMW ifrågasätter resonemanget starkt. Hon säger att hon är övertygad om att sociala medier fyller en viktig funktion för konsumenter. Hon fortsätter med att det är ungefär som att inte erkänna att man påverkas av reklam. Vem har rätt och varför är det glödhett med sociala medier just nu? Det skall jag försöka reda ut i dessa fyra blogginlägg.

Personligen kan jag ibland småle lite åt alla ”experter” som har poppat upp över allt och håller utbildningar i sociala medier. Problemet är att det i många fall bara handlar om ”vad” och ”hur”. Det vill säga vad finns det för sociala medier och hur fungerar de. Ofta visas det upp någon bild med 100-tals olika logotyper (jag har också gjort det, men ångrar mig djupt). När de visar upp bilden säger de med olycksbådande röst att här måste ni finnas med. Då darrar hela publiken och tänker ”HJÄLP”. Som tur är finns det då experter som hjälper till. För mig som har levt i den digitala världen sedan 1982 kan jag bara se på och undra vad experter på sociala medier hoppar på för tåg om några år när hypen är över. När kommer de att inse att allt hänger ihop. Kommunikation sker idag på många olika plan och allt hänger ihop. I centrum sitter några stackars webbredaktörer som skall försöka hinna med ”allt”. Den här lilla bloggserien kommer handla om just detta. Att sätta sociala medier i ett sammanhang. Del 2 tar oss tillbaka och ser på hur allt började. Del 3 talar om vem, varför och när vi skall använda olika typer av sociala medier, del 4 kommer att se hur allt hänger ihop, dvs. hela din digitala kommunikation och var sociala medier passar in.

Till nästa gång kan du fundera på vad det är för skillnad på medier, medium, medie och media.



« Tillbaka

18 juni 2010 |

2 Kommentarer