Enkelspåriga byråer har ingen framtid?
Anders Tufvesson
Elektrolux avgående koncernkommunikationsdirektör Lars Göran Johansson är djupt kritisk mot de leverantörer som Electrolux anlitar, enligt Dagens Industri (papperstidningen alltså). ”Vi anlitar några av världens bästa kommunikationsbyråer men de duger ändå inte”, fortsätter Lars Göran Johansson. Det är svårt att inte se att den gode Johansson som nu går vidare till Svenskt Näringsliv har flera poänger. Han pekar bland annat på att reklambyråer enligt hans erfarenhet ofta fokuserar på kreativa lösningar som INTE har en koppling till affärsnytta och ökad försäljning.
Varför står vi då inför en ny situation och nya behov från beställarens sida? Här är Johansson tydlig, internets starka position i marknadsföringen av idag förändrar helt spelreglerna. Johansson: ”Marknadsföring och försäljning är samma sak. Webben har tvingat fram detta”.
Artikeln ger en spännande utmaning för alla reklambyråer och digitala byråer där ute. Skall vi såsom Johansson menar bli hybridkreatörer för att få full effekt av kundens kampanjer? Jag tror att han har mycket rätt, det som kunder mer och mer kommer att efterlysa är goda ideer som är starka i alla kanaler. Och som driver affärer. En sådan hybridkreatör och hybridbyrå ser jag att Two Communication har alla förutsättningar att bli.
« Tillbaka
05 maj 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka