IT-system i moderna bilar – Del 3
Anders Tufvesson
Jag har skrivit två tidigare delar i den här serien. Ni hittar del ett här och del två här. Det här är del tre och jag kommer skriva del fyra efter Webbdagarna i Stockholm som är den 19-20:e mars. Då kommer ni bland annat få höra mina och Victoria Lindbloms synpunkter på bilindustrin. Ämnet vi skall prata om är Affärsplan 2020 – Släpp gårdagen för att klara morgondagen.
Det är dags för bilindustrin att släppa sargen. Bilmärken gör allt de kan för att skydda sin gamla protektionistiska affärsmodell utan öppenhet och modern datateknik. Med modern menar jag att biltillverkarna exempelvis ska lära av datortillverkarna när det gäller inkoppling av extern utrustning.
Det som har hänt mer är att Audi har gett mig ett bra svar på mina frågor. Volvo har svarat att de hänvisar mig till en återförsäljare för priser. När jag förtydligade och sa att det gick bra med tid som BMW och Audi angett så fick jag samma svar.
Summering är alltså att Audi och BMW svarande mig.
Ford, Kia, Mercedes, Nissan, Volvo, VW och Toyota ignorerar mig mer eller mindre.
Audi och BMW har alltså svarat mig. BMW via telefon och Audi via e-post. Jag ställde bland annat frågan om det krävdes en uppdatering av systemet när ett drag monteras på bilen. För båda bilmärkena måste jag det. Jag har inte fått pris för varje verkstad har en egen timprislista men både BMW och Audi säger att koda in ett drag tar inte lång tid. BMW säger 0.3 timmar dvs. 18 minuter. Audi säger att det tar 10-15 minuter. Det är lite spännande av två anledningar. 1. Det tar ungefär lika lång tid för båda. 2. Jag har en Audi. Det innebär att OM det tar 15 minuter att uppdatera en programvara och jag fick betala 1 000 kronor tar min verkstad 4 000 kronor i timmen. Lägger jag till att jag hade bilen på service och att de ändå uppdaterade en sak som skulle uppdateras, dvs utrustningen var inkopplad i bilen, så kan jag tänka att det tog ännu mindre tid.
Nu kommer vi till det verkliga problemet för oss bilköpare. När det gäller bilar kommer det att bli svårare och svårare att göra saker själv. Trenden går mot färre rörliga delar och fler saker som blir styrda via en dator. En elbil har betydligt färre rörliga delar än en bensin- eller dieseldriven bil. De mekaniska delarna kommer att minska och datorer kommer att styra fler och fler funktioner i bilen. Styrningen kommer att regleras via datorer, det finns inte ett avgassystem mm. I stort set kommer det enda som är rörligt i en bil att vara överföringen av kraft till hjulen och hjulupphängningarna.
Detta kommer att ställa stora krav på de som lagar bilar och på utbildningarna till fordonstekniker. Det kommer behövas datortekniker mer än mekaniker.
I nästa och sista delen av den här serien kommer jag fördjupa mig i hur detta kommer påverka bilindustrin. Vad kommer hända och varför? Jag ska försöka spana i kristallkulan och ge min syn på den framtida bilbranschen.
« Tillbaka
20 februari 2014 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka