business

Är det någonsin bra att vara traditionell om man arbetar med marknadsföring?

Anders Tufvesson

Ibland dristar vi oss som har fokus på det digitala området att kalla det där andra – tidningar, tv, reklamutskick, radioreklam – för traditionell media. Den här uppdelning tror jag att vi ska akta oss för egentligen, även om den slentrianmässigt är lätt att ta till då den stämmer överens med hur gemene man uttrycker sig.

Då jag och många med mig tittat runt på webbplatser sedan i mitten på 90-talet så känns ju inte webben i sig självt som särskilt ny. Om än den digitala kanalen har ökat i betydelse är det svårt att se den som ny med sina i vart fall 15 år på nacken i Sverige.

Däremot går det att göra massor av nyskapande spännande marknadsföring på webben – men det går det också göra i de så kallade traditionella medierna. Därför tror jag att vi ska fundera mer på hur vi skapar nydanande och effektiv marknadsföring – än på vilken ”kanal” (digital eller analog) som är bäst eller är mest modern. På sikt kommer också gränsdragning mellan de digitala och analoga kanalerna suddas ut – de traditionellt tidnings och icke-digitalt tunga mediahusen har ju sedan länge en oerhört omfattande webbnärvaro (och inte sällan egna webbyråer dessutom). Låt oss vara radikala, nyskapande och hitta de effektiva kampanjerna var vi än väljer att verka. Traditionell reklam nej tack, effektivt nyskapande reklam som går över gamla gränser mellan digitalt och analogt – JA TACK!



« Tillbaka

Etiketter:, , ,

27 mars 2010 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka