Facebook, Google + eller Diaspora?
Anders Tufvesson
Det börjar hetta till inom de sociala nätverken. Kanske inte inom varje nätverk men kampen om användare av de olika nätverken. Facebook har stått ensamt sedan de krossade svenska Lunarstorm och andra svenska uppstickare. Men nu har Google lanserat Google + och det fristående open source-baserad nätverket Diaspora börjar ta in medlemmar. Kommer de kunna ge sig på Facebook?
Facebook har idag 4 457 360 registrerade konton i Sverige. Vissa av dem är säkert företag och organisationer som inte känner till att de skall ha en sida istället för personlig profil och andra personliga profiler är säkert dubbelregistrerade av samma person som av någon anledning vill ha flera profiler fast det inte är tillåtet. Låt oss anta att det finns 4 miljoner äkta konton på Facebook i Sverige och att vi har ca 9,4 miljoner invånare i Sverige varav ca 1 miljon år under 10 år och 400 000 är gamla som inte har en dator. Då återstår 8 miljoner svenskar och drygt hälften har ett Facebook-konto. Jag valde gränsen 10 år för jag tror att väldigt många svenskar under 13 år är medlemmar och ljuger om sin ålder då 13 år är minigränsen på Facebook. Frågan är om något annat nätverk kan hota Facebook. Du har dina vänner där, företag kan skapa sidor, det finns grupper, evenemang och applikationer för att ytterligare utöka funktionaliteten. Är det möjligt att Facebook kan tappa sin ledning?
Google + har en hård match att gå för att få över svenskarna till en tjänst som ännu inte känns riktigt färdig. De har en bra funktion där du kan lägga in vänner i olika kategorier (circles) fast Facebook också har i stort sett samma funktion men den är lite mer dold vinner Google kategoriseringsmatchen, men det är i stort sett den enda matchen de vinner. Än finns inget fantastiskt med tjänsten och den är fortfarande inte helt öppen för alla då det krävs en invite. Sedan är det fortfarande ett stort bolag som ligger bakom och annonserna lurar runt hörnet. Vi vet också att Google tidagare försök med Buzz och Wave har fallit platt till marken vilket inte är en fördel i det läge Google + befinner sig.
Alternativet till storföretagen är Diaspora som är ett open source-projekt. De har precis börjat släppa in medlemmar. Chansen för Diaspora är att Facebook och Google + får för mycket reklam och folk därför flyr över till ett reklamfritt alternativ. Men risken är att det blir ett marginellt nätverk med personer som redan lever i open source-världen.
Summeringen blir att än så länge finns det inte någon riktigt utmanare till Facebook och att största rivalen till Facebook är Facebook själva. blir det för komplicerat att använda och för mycket reklam då kommer användare att lämna eller helt enkelt tröttna. Jämför sökmotorer som Alta Vista som gick ifrån enkel sökmotor till en stor portal och genast tappade till den då nya och enkla söktjänsten Google.
« Tillbaka
07 september 2011 |
7 Kommentarer