Reflektioner från dag 2 – iStrategy i Amsterdam
Anders Tufvesson
Dag 2 levererade på en helt annan nivå än dag 1. Gillian Muessig från SEOmoz avslutade med ett briljant föredrag om SEO och hur sökmotoroptimering har blivit svårare och ännu mer viktigt. Tyvärr lägger företag inte den mediepeng som behövs. Hört den förut? Men gamal tekniker som att skriva text på rätt ställe och jobba med länkar på traditionellt sätt håller inte längre. Vi måste börja jobba med sociala länker och när jag säger vi så här det äkta länkar med exempelvis twittrare med hög trovärdighet som skriver dem. Så sök har gått från något till alla egentligen kunde göra till något väldigt komplext där tonalitet och en genomtänkt webbcopy är ett krav. Det kliar i mina fingrar på att få sätta igång!
En annan bra föreläsare var Paul Duay. Han började med orden: ”De som sägar att sociala medier inte handlar om ROI har helt fel”. För enligt Paul så har sociala medier absolut med ROI att göra. Men inte i form att släppa iväg säljerbjudande på en Facebook-sida utan att hitta de vägar då ni sparar och genererar pengar till ert företag genom att hjälpa och stödja er målgrupp. Sedan finns det undantag. Dell har ett twitter flöde där de säljer lätt begagnade datorer som del kallar Dell Outlet. Det är bara försäljning och det flödet följs av nästan 1,6 miljoner. Enligt Paul så kan Twitter och Facebook minska sälj- och eftersälj-support samt öka återköpsfrekvensen. Det mest spännande är att Paul jobbar uteslutande med B2B. Vem sa att sociala medier inte funkar i B2B-företag.
En annan föreläsning handlade om Mobil marknadsföringsstrategi. Talare var Paul Berney från MMA. Det första han sa var: En iPhone-app är INTE en mobil marknadsföringsstrategi. Det är mycket mer. Det är att som vanligt att känna sin målgrupp och ge dem det de vill ha. Enkelt va? Han gav ett bra exempel från Sydafrika. En hel del har smartphones men många har fortfarande vanlige enkla mobiltelefoner. De flest med kontantkort som ofta tar slut. Vodaphone provade därför ett koncept som heter de kallade ”Please call me”. Dvs. när ditt kontantkort var slut kunde de skicka ett sms till någon via Vodaphone där det stod ”Please call me” och telefonnumret. En tjänst som används väldigt mycket. Naturligtvis går det att köpa reklamplats här för ett sms är 160 tecken och det finns gott om plats. Exempelvis ”Köp en hamburgare och få en gratis genom att smsa XXXXX”. Mer exempel på smarta lösningar finns här. Men en sak ringer i öronen från den föreläsningen. Du kan få billigt och snabbt ELLER kvalitet. Det är svårt, om inte omöjligt att kombinera.
Till slut vill jag ta upp Foresquare och en av deras grundare Naveen Selvadurai. En tjänst som påminner om Facebook Places men var ute för två år sedan. Foresquare har inte slagit här i Sverige men i USA är det stort. Tanken var att användare skulle checka in på olika ställen och den informationen sedan skall kunna användas av andra för att utforska städer. Vilka trender finns? Var är de heta ställena i stan? Vilka erbjudande finns från olika ställen. Han gav exempel på när en person skulle till GAP i New York, men gick till HM istället för de hade ett erbjudande via Foresquare. Företag kan registrera sig och när de har gjort det så får de via post Foresquare-klisteretiketter att sätta på rutan. Ett kreativt sätt att använda Foresquare är en tillverkare av djurmat som finns på Youtube. Nu kommer en härlig: Klicka här! Det här ger direkt koppling mellan mobiltelefon och verkligheten. Smart!
Jag ger konferensen 4 av 5. De når inte riktigt ända fram då en del föreläsningar var mer av en säljpitch och att konferensanläggningen i Amsterdam inte riktigt höll svensk standard.
12 maj 2011 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka