Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 2)
Anders Tufvesson
Det här är en fortsättning på bloggposten ”Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 1)”. Historien om vad som gör att en bokningswebbplats eller e-handelswebbplats är bra eller dålig.
Steven Krug har sammanfattat vad en webbplats skall leva upp till i ett enda ord. Det är rubriken till hans bok ”Don´t make me think”. Så fort en besökare måste fundera på vad nästa steg är finns det en stor risk att besökaren lämnar din webbplats och tar nästa resultat i Googles SERP (Search Engine Result Page). Men beteende beror på vilken typ av besökare du är. Jag er tre olika kategorier av besökare. De som måste genomföra ett köp för att de måste, de som kanske köper om allt känns bra och de som absolut inte kommer köpa oavsett hur bra webbplatsen är. I den mellersta gruppen finns det många kunder att vinna om vi lyckas att hela tiden konvertera några procent fler genom att hela tiden jobba med och utveckla webbplatsen i små steg. För gruppen ”måste köpa” blir processen lättare om det är enkelt och sannolikheten att kunden kommer tillbaka ökar. I den sista gruppen vill vi skapa bra förutsättningar för att besökaren skall komma tillbaka och göra ett köp längre fram. Undertecknad tillhörde den första gruppen, jag var tvungen att genomföra ett köp för jag visste att det fanns få flygbiljetter kvar till Zürich.
Problemet var att Travelstart envisades med att sälja en biljett med hotell och att hotellnatten alltid hamnade på första natten och vi ville ha den på sista natten. Gränssnittet ser ut som på bilden nedan. Det är tyvärr inte bilder från min bokning men tillvägagångssättet är samma.
Resan var mellan 18 mars till 21 mars och jag fyllde i att natten jag vill ha hotellet var mellan den 20 och 21:a. Sedan klickade jag på ”Välj”. Då kommer följande bild fram:
Som du märker visar nu Travelstart upp
15 april 2011 |
1 kommentar