business

NWT och VF – Vem är störst på webben?

Anders Tufvesson

Vecka 34 2013 gick Nya Wermlands-tidningen över till att ta betalt för det mesta innehållet på sin webbplats. Deras konkurrent i Värmland är Värmlands Folkblad. Vi har tidigare bevakat detta på bloggen i inlägget ”Vad händer när en tidning börjar ta betalt på webben?”. Idag läst jag ett inlägg på Facebook där det finns en bild från pappersversionen av Värmlands Folkblad.

10527283_10202536026906290_6505885652914864093_n

Vecka 31 hade vf.se 170701 unika webbläsare enligt Kia-index. Kul för VF att få många besökare och att slå konkurrenten NWT. Men vad döljer sig bakom siffrorna? Jag gjorde en liten djupdykning för att från utsidan förstå lite mer vad som händer i kampen mellan VF och NWT.

Jag började med att plocka ut statistik från Kia-index. Unika webbläsare (som ibland benämns besökare) från och med vecka 34 2013 när NWT började ta betalt för webben fram till och med vecka 31 2014:

Skärmavbild 2014-08-07 kl. 09.58.37

Totalt 50 veckor där VF har haft flest unika i 17 veckor. De senaste två veckorna har VF varit större. Båda tidningarna har haft en stor ökning vecka 30 och 31. Jag har inte tillgång till vilka artiklar som är mest lästa förutom topplistan i bilden ovan. Men senaste veckans resultat tror jag inte vi kommer se den här veckan. Förra veckans beror troligen på åskan och alla träd som välte runt bland annat Kroppkärrsjön.

Slår vi ut antal unika över 50 veckor och tittar på ett snitt har NWT ca 121 900 unika och VF 103 500. Vilket gör NWT till den större över tid. Men det finns en stor felaktighet i NWT´s mätvärde. Mycket av innehållet på nwt.se är bakom inloggning. Om jag är prenumerant och delar en artikel som ligger bakom betalväggen kommer jag hit:

Skärmavbild 2014-08-07 kl. 10.24.43

Dvs. inloggningssida på nwt.se. Och nu räknas jag som en besökare. Jag har INTE fått det jag har kommit dit för men jag blir avprickad som en besökare i statistiken. Frågan är hur många som finns i statistiken hos Kia-index som bara kommer hit? Dvs. en besökare som inte får läsa det som han/hon har kommit dit för. Det kanske är så många så att vf.se hade varit större?

Om vi nu har två nyhetssajter i Värmland som har nästan lika många unika besökare, vilken är bäst att annonsera på? Första frågan är: handlar det om samma besökare eller det skiljer? Till viss del är det säkert samma fysiska person som surfar till båda sajterna men säkerligen finns det besökare som är trogen sitt varumärke. Jag tittade lite på kostnaderna för bannerannonsering. Tyvärr är priserna inte helt jämförbara. NWT tar betalt för 100 000 visningar och VF per vecka. För den stora toppbannern (980*240) på respektive sajt betalar du:

NWT per 100 000 visningar 16.500 SEK + moms

VF per vecka 12500 SEK + moms

Observera att i NWT´s fall är det sidvisningar. En besökare (troligen betalande) läser fler sidor per besök. Vecka 31-2014 hade NWT 756 670 sidvisningar från 317 240 besök (inte unika, utan en webbläsare kommer tillbaka fler gånger under en vecka). Ett snitt på 2,4 sidor per besök. För motsvarande siffror hos VF för den veckan är 639 769 sidvisningar från 348 581 besök vilket för ett snitt på 1,8 sidor per besök. Även här kan siffrorna för NWT ljuga lite för att en sidvisning sker när du kommer till inloggningssida. På den sidan finns inte någon reklam så en reklamköpare slipper betala för någon visning här.

Hur som helst vinner Värmlands Folkblad mark på webben. Som papperstidning är NWT nästan 3 gånger större med dubbelt så stor räckvidd om jag har tolkat TS-statistiken rätt. På webben är det jämnare. Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Men två frågor återstår som bara VF och NWT kan svara på.

1. Vad är siffran på veckounika om NWT tar bort besökare som bara kommer till inloggningen?

2. Hur mycket pengar tjänar VF respektive NWT på sin webbsatsning?

Det är den sista frågan som är intressant. Lönar det sig eller inte att lägga in en betalvägg?

 

Tillägg 2014-08-07 15:08
Jag fick ett mail från Mikael Rothsten som är redaktionschef och ansvarig utgivare på NWT där han upplyste mig om att NWT särredovisar sin mobiltrafik under mobilfliken på Kia-index. Trafiken under senaste veckan var 15 591 unika webbläsare som gjorde 83 470 besök och 313 494 sidvisningar. Den trafiken har jag inte med i mitt räkneexempel ovan. VF har inte någon trafik redovisad under mobil-fliken vilket skapar frågan var den trafiken finns. Jag har använt de siffrorna som finns under webb-fliken i mitt räkneexempel. Som all statistik så går det att vrida och vända på lite olika sätt. Om jag tar med mobiltrafiken i mitt räkneexempel och förutsätter att de webb-siffror som VF har även innehåller mobila besök så är det inte många veckor som VF är störst. Mina två frågor är dock obesvarade.

Tillägg 2014-08-08 15:55
Jag har fått information från Ulrika Obstfelder Peterson, som är VD på VF, att den trafik som VF redovisar till Kia inte innehåller trafik från deras mobilappar. Den trafiken kommer att redovisas inom kort på Kia.



« Tillbaka

07 augusti 2014 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka