Bildnätverk för marknadsföring av ditt varumärke i de sociala medierna
Victoria Lindblom
Vi har flera olika sociala bildnätverk ute i den digitala kanalen idag och där de tre största just nu är Instagram, Pinterest och Flickr. De två förstnämnda är de som är hetast och som också ökar mycket i användande. (Facebook är såklart ett stort nätverk där det finns möjlighet att att publicera bilder. Detsamma gäller för Twitter).
Man tror att 2013 kommer bli det ett år då bilder kommer ta större del av den totala distributionen av information än text i de sociala medierna. Bilder är också mycket starkare som förmedlare av information än bara text och människor har lättare att associera till en bild. Detta gör också att ditt varumärke kan stärkas genom bra, genomtänkta bilder.
När du arbetar med marknadsföring i bildnätverk så är det lättare om du delar upp bilderna i tre kategorier:
- trendsättare, life style – bilder som ger inspiration, t ex heminredning, mode och aktiviteter.
- produktbaserade – bilder på produkter och bilder som hör ihop med produkterna.
- professionalism – bilder som lär ut något, t ex steg-för-steg instruktioner, visar företagets experter, in-house bilder från företaget på personal och miljö.
Ett exempel på en Pinterest-sajt som har ett bra upplägg med inspirerande bilder är Skistar – Hemsedal. Många av bilderna här hamnar i kategorin trendsättare, life style.
Ett exempel på en rolig bild över Sociala media som hamnar i kategorin professionalism. Bilden kommer ursprungligen från trecebits.com.
Det är viktigt att du tänker igenom vilken tonalitet ditt varumärke ska representera vid alla typer av inlägg i sociala medier och så också i samband med det du publicerar i ditt bildnätverk. Vilken typ av varumärke är du? Lyx eller budget? Detta bör synas i tonaliteten på dina inlägg.
När du postar en bild så skriv inlägget som om du pratar med en person. Då blir det mer personligt. Håll också en vänlig tonalitet.
Kvalitetsbilder är mycket mycket viktigt. Dåliga, pixliga bilder kommer aldrig bli delade vidare av andra.
Det är bra om du följer upp de tidigare inläggen och drar lärdom av de inlägg som fått bäst respons och delningar.
Genom att hålla innehållet fräscht och uppdaterat så kommer många att fortsätta följa dig. Om du vill använda Pinterest som går ut på att ”pinna” ditt egen webbplats innehåll så måste även webbplatsen hållas uppdaterad.
Posta gärna dina inlägg när du vet att det är högre trafik bland dina följare då det kommer ge en större chans till delning.
När man jobbar med marknadsföring så är ju den stora drömmen att få ”kampanjen” att bli viral. För att en bild ska bli det så ska den givetvis vara av riktigt bra kvalitet och också förmedla något som berör många och en var.
Happy Pinning!
« Tillbaka
21 mars 2013 |
1 kommentar