business

#HandlaMedHashtags

Mattias Norell

Att vara först med något nytänkande har inte alltid varit synonymt med succé och omedelbar framgång. Varken Facebook eller Twitter var först på marknaden för sociala forum. Det var via traditionell post som Netflix skickade filmer innan de blev en av de större aktörerna för streaming av film och serier. Det samma gäller företag så som Instagram, Spotify och Google. De var inte först, men blev ändå störst. Det enda område som varit relativt oförändrat är det med PayPal i spetsen, betalning över internet.

Att så är fallet har en enkel förklaring, det är våra betalkort som gör det stora jobbet. Oavsett om man betalar genom PayPal eller i en webbshop är det i många fall våra Visa, MasterCard eller American Express-kort som i slutändan används. Detta är något som American Express tagit fasta på och tagit ett steg längre i sitt senaste försök att hitta nya sätt att betala. De har, tillsammans med Twitter, startat en tjänst genom vilken vi kan handla med hjälp av olika hashtags. Låter det märkligt? Det tycker jag också.

Det funkar, enkelt förklarat, på så sätt att du via American Express webbplats kopplar ihop ditt betalkort och Twitterkonto. Sedan kan man beställa varor kopplade mot speciella hashtags bara genom att skicka en tweet. Tjänsten kommer då att skicka en bekräftelsetweet som man måste svara på för att bekräfta köpet. Pengar dras på kortet och varan levereras till den adress ditt kort är kopplat till. Enkelt som bara den (tycker American Express i alla fall).

Även om jag älskar att företag testar nya sätt att göra våra liv enklare har jag ytterst svårt att se hur detta skulle påverka mitt sätt att handla på nätet. Tanken är god men chansen att detta skulle få vingar och lyfta känns ytterst liten. Personligen vill jag ha mer än 140 tecken till godo innan jag bestämmer mig för att köpa något.

Källa: http://about.americanexpress.com/news/pr/2013/sync-to-buy.aspx



« Tillbaka

Etiketter:,

13 februari 2013 |

6 Kommentarer