Sju tips för att hinna med dina sociala kanaler
Elin Sundström
Under Webbdagarna i Göteborg passade jag på att lyssna till Lina Areblads (grundare till kommunikationsbyrån House of Conversations) dragning Hur hinner vi med alla våra kanaler?. Lina menar att vanligaste misstaget företag gör är att starta för många kanaler på en gång utan att ha en tydlig plan för kanalen. Det gäller framförallt de sociala kanalerna. Kanske känner du igen något av följande uttalanden?
”Vi borde försöka oss på det där med sociala medier – kan inte du starta upp ett konto med lite olika sociala kanaler”.
Att starta upp konton på Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Flickr, bloggar med mera – det är den lätta biten. Att underhålla dem – det är det svåra.
”Är det någon som kan skriva något på Facebook? Det har inte hänt något på ett tag”
Vanligt scenario när det saknas en tydlig strategi och när alla och ingen har ansvaret för den sociala kanalen.
Och när det inte fungerade som tänkt:
”Sociala medier är inget för oss. Vi hade en Facebooksida, men det gav inget”
Sociala medier är ingen mirakelmedicin som sköter sig själv. För att dina sociala kanaler ska ge utdelning måste det finnas tid, resurser och ett tydligt syfte och mål med vad ni ska göra i kanalen. ”Det går inte att göra hummer av fiskpinnar”.
Sju tips för att hinna med dina kanaler
- Välj ut dina kanaler. Bestäm vilka kanaler du ska vara aktiv i, med vilket syfte och hur mycket tid det får ta.
- Inte alla kanaler på samma gång. Du behöver inte starta upp alla kanaler på en gång. Det blir till och med lättare att starta upp en ny kanal om du har flera följare i de andra. Börja med fördel i den kanal där din målgrupp är.
- Skapa vanor, sätt kvantifierade mål och reservera tid för att bocka av uppgifterna så att du känner att du tar dig framåt i din strategi.
- GTD – Get things done! Sluta svara på replies, mejl och mess direkt när de kommer. Stäng av notifieringar, alarm och ikoner. Du väljer själv hur, när och var.
- Låt ditt nätverk göra jobbet. Låt ditt nätverk hjälpa dig med att svara på frågor och dela ditt material vidare. Det är inte ovanligt att dina kunder svarar på andra kunders frågor och kommer med tips och trix i dina sociala kanaler.
- Börja med att ta bort. Att-sluta-göra-listan måste bli viktigare än Att-göra-listan.
- Våga satsa på nya kanaler, se över gamla, planera in allt i minsta detalj och optimera på så sätt din egen tid. Fundera på hur mycket tid ditt företag lägger på print, annonser, mässor, internkommunikation och vad det ger tillbaka i ROI. Kanske det finns en digital motsvarighet som är billigare och mer effektiv?
Alla sociala kanaler på ett bräde. Källa: http://www.theconversationprism.com/
« Tillbaka
27 september 2012 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka