business

Google Website Optimizer ersätts av funktion i Google Analytics

Victoria Lindblom

Om du redan jobbar med A/B-tester eller har planer på att börja göra det så kanske du redan är familjär med Googles produkt Google Website Optimizer. Denna har sedan 1 augusti tagits bort ur Googles portfölj som enskild produkt och istället ersatts och integrerats in i Google Analytics. Ett helt rätt steg av Google anser jag då dessa två produkter är så hårt knutna till varandra när det gäller arbetsprocessen med webbanalys. Dessutom får vi nu en stor fördel med att vi slipper två olika spårningskoder som vi tidigare behövde installera. Nu funkar den vanliga klassiska Google Analytics spårningskoden med endast ett enkelt tillägg på den sida som är din orginalsida i testet. Vi kan också använda de redan uppsatta målen i Google Analytics för samma mål med A/B-testet.

Du hittar funktionen inne i Google Analytics under Standardrapporter -> Innehåll -> Experiment. På engelska Standard Reporting -> Content -> Experiments.

Google Analytics meny Experiment

Titta gärna på Googles instruktionsvideo (på engelska) för både nyttan med A/B-tester samt hur du sätter upp ett nytt test.



« Tillbaka

Etiketter:,

15 augusti 2012 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka