Sociala intranät, hiss eller diss?
Karin Olofsson
På jobbet utvecklar vi just nu vårt erbjudande kring sociala intranät, den stora trenden inom intern webb just nu. Med sociala intranät menas alltså ett intranät som inbjuder till interaktion och kommunikation, som är en kanal för samarbete och utbyte av idéer snarare än en megafon för ledningen eller en anslagstavla för nyheter. Möjligheter för alla att kommunicera och utbyta erfarenheter, kommentera på inlägg, gilla och också läsa in nyheter och skvaller från externa källor, kännetecknar ett socialt intranät.
Jag kom över en undersökning som är gjord av några APCO Worldwide och Gagen MacDonald under 2011 (amerikanska respondenter) som gav några intressanta siffror jag tänkte dela med mig av. Kanske något för IT- och marknadsavdelningar som vill övertyga ledning om nyttan i sociala intranät! 🙂
Här refererar man till ISM – interna sociala medier.
- 60 % tycker att en arbetsgivares användande av interna sociala medier såsom intranät visar på innovation. Främst inom grupperna ”unga” och ”kvinnor”.
- Anställda på företag som jobbar med ISM är troligare att stanna på sin arbetsplats och rekommendera andra att söka sig dit
- 73 % i gruppen 18-34 skulle hellre arbeta på ett företag som använder interna sociala verktyg än ett som inte gör det
- Det viktigaste inom ISM är kvalitet på innehåll samt interaktion och dialog
Hela undersökningen hittar du på http://www.gagenmacdonald.com/downloads/3rd-Annual-Employee-Engagement-Research-Study.pdf
« Tillbaka
30 juli 2012 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka