Är ditt varumärke en sömlös upplevelse?
Anders Tufvesson
Det är viktigt att hantera sitt varumärke strategiskt. Det är alla som har ett varumärke eniga om. Men alla tänker inte hela vägen. Jag läste innan jul boken om Steve Jobs. Hans nästan sjukliga drivkraft att lägga sig i de minsta saker i Apples butiker bara för att det speglar varumärket. Allt ifrån känslan av hur det är att köpa en produkt från Apple, till hur det är att packa upp produkten och sedan använda produkten. Allt ska andas premium.
Men det börjar ännu tidigare, innan den fysiska affären. Funderar du på att köpa en ny MacBook Pro? Då gör du säkerligen en del research på apple.se även om du gör det slutgiltiga köpet i den fysiska butiken. Då är det självklart viktigt att känslan av varumärket börjar förmedlas redan här. Som kund ska jag få samma känsla på webben som jag får i den fysiska butiken och det som produkten representerar. Apple är en föregångare, verkligheten får många företagare ser annorlunda ut. Vi har mycket att lära av Apple! Hur hänger upplevelsen för en kund ihop från webb, till att en säljare kommer på besök, eller att kunden kommer till en butik eller ett kontor till hur tjänsten och produkten blir vid ett köp? Det finns fortfarande de som tror att webbplatsen inte är viktigt. ”Nä, vi gör inte affärer via webben, vi gör affärer via människor”. Men – hänger inte allt ihop? Är inte alla delar olika beståndsdelar som tillsammans skapar ditt varumärke?
Vad säger din webb om ditt varumärke?
Ibland misstänker jag att vissa företag inte ens reflekterar över att deras webb besöks av en potentiell kund innan deras säljare dyker upp. I det läget bestäms mycket av vad som sedan händer. Om webbplatsen inte svarat upp mot den förväntade kvalitén mot en förväntad produkt kommer säljaren ha svårt att vända affären till en framgång. Det är därför all kommunikation hänger ihop. Allt från webben via broschyrer, kataloger, mässmontrar, besök av säljare till hur en butik eller ett kontor ser ut. Allt måste hänga ihop med den position som du vill ha på ditt varumärke. Det är därför en Apple Store ser väldigt annorlunda ut mot Överskottsbolaget. Våra förväntningar är på olika nivåer och skulle ÖB se ut so Apple Store på 5th Avenue i New York skulle inte det vara rätt heller. Allt måste hänga ihop, fast på rätt nivå, och det gäller även webbplatsen.
« Tillbaka
05 mars 2012 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka