business

Mobil plånbok för betaltjänster ligger i tiden

Anders Tufvesson

I mitt yrke som konsult är att vara tillgänglig för mina kunder ett absolut måste och därför har jag valt att inte ha en privat mobil. Senast åren när man inte längre får betala med kontanter på t.ex. bussar, men gärna genom ett SMS, har jag ställts inför några administrativt jobbiga situationer. Ibland behöver jag åka buss privat, men om jag använder min enda mobiltelefon kommer biljetten att debiteras företaget. Kostnaden tidsmässigt för att administrativt göra rätt för sig med justering på lön e.d. överstiger vida de 23 kronor som en bussbiljett kostar.

Tidigare i år lanserade Telia sin mobila plånbok för att man skall kunna betala för tjänster med din mobil och samtidigt få ett detaljerat kvitto för att kunna göra utlägg, ofta via sitt företags intranät. Under sommaren har jag använt Telias mobila plånbok främst för att köpa bussbiljetter både för privat bruk och i samband med arbete.

Det normala förfarandet för att börja använda tjänsten  är att du registrerar dig på Telias hemsida med ditt mobilnummer och en e-postadress. Efter detta för du över pengar till din mobila plånbok via kreditkort eller genom direktbetalning. Sen är det bara att börja åka buss. Det finns även en mobil applikation som du kan använda för att logga in på ditt konto, se dina transaktioner och föra över pengar från ditt kreditkort eller till en annan mobil plånbok.

En enkel, men i mitt tycke mycket värdefull, tjänst som ligger i tiden.

Läs mer om Telias mobila plånbok.



« Tillbaka

01 november 2011 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka