business

Vad är sociala medier?

Anders Tufvesson

De senaste 2-3 åren har vi blivit dränkta i begreppet ”sociala medier”. Men vad är egentligen sociala medier. Vi tar Wikipedias förklaring:

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforumcommunitiesbloggar,wikiergruppvarapoddradio och artikelkommentarer. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster. Egentligen inget nytt alls, bara benämningen, som är ett inlånat uttryck.

I lördags läste jag en notis i en Nya Wermlandstidningen:

Sociala medier mindre viktiga
I studien ”Mapping the Travel Mind” av den engelska reklambyrån Conrad Advertising ifrågasätts sociala mediers betydelse för resebranschen. Facebook och Twitter har inte lika stor nytta som man tidigare har trott när en konsument planerar en resa. De besöker främst resebolagens hemsidor och webbsidor där andra resenärer betygsatt resor, visar undersökningen.

Jag har inte läst undersökningen för du måste begära den från reklambyrån. Men när jag tittar på notisen ovan så undrar jag lite om de tror att sociala medier bara är Facebook och Twitter. Att resenärer betygsätter (recenserar) resor är också ett socialt media så sociala medier har säkert väldigt stor betydelse när vi väljer resor. För mig har det stor betydelse när jag väljer hotell.

Det första sociala mediet som fanns var Usenet. Det kom till 1979!



« Tillbaka

10 maj 2011 |

1 kommentar