Fantasi och kreativitet i skolan?
Anders Tufvesson
Igår kom min dotter hem från skolan med betyg på en uppgift i textilslöjden. Jag har tidigare sett resultatet till uppgiften vilket var en svart kläning som jag tror att hon faktiskt kommer använda. Det är tydligt att mina gener inte förstörde sykunskapen tänkte jag och funderade lite på mina lovikavantar och andra tragiska produkter från min syslöjdtid (det hette inte textilslöjd då). Min dotters kläning bröt Tufvessonmönstret genom att vara fin och användbar.
Igår kom dommen. Betyget blev G. Läraren berömde produkten men gav bara G för att min dotter inte följt ett mönster. Nej, det hade hon inte. Hon hade mätt sin kropp och gjort ett eget mönster efter en egen uttänkt design. Det belönas i dagens skola med G för du måste göra som alla andra och följa ett mönster.
Min frågor till vår utbildningsminister och ansvariga för den svenska skolan är: Hur tar vi hand om fantasi och kreativitet i den svenska skolan? Hur får vi fram nya uppfinnare/kreatörer som Lars Magnus Ericsson, Gustaf Dahlén, Jonny Johansson eller Eva Ekeblad De la Gardie? Inte är det genom att följa mönster, eller vad tror du?
« Tillbaka
31 mars 2011 |
3 Kommentarer