business

Säljande produkttexter

Sofia Håkansson

Hur personlig är du i dina produkttexter? Och hur personlig skulle du kunna vara? I dagens webbshopsdjungel – vad gör att besökarna handlar från just dig? I grund och botten gäller det att anpassa sin webbcopy och göra produkttexten attraktiv, informativ och så enkel att den tillsammans med tydliga bilder presenterar produkten på bästa sätt.

Idag finns helt klart två läger när det gäller produkttexter. Ena sidan är den korta, korrekta och tekniska texten. På andra sidan står den mer personliga, beskrivande produkttexten. Den första är informativ medan den andra skapar en känsla för produkten. Så vilken har det vinnande konceptet?

Självklart finns inget rätt eller fel här. Du bör anpassa dina produkttexter utifrån din målgrupp och dina besökare, men se upp så att du inte blir för teknisk. Se två exempel nedan:

I exemplet skapar man en känsla för produkten med förstärkande ord som ”suverän modell” samt ”mjuk och skön kvalitet”. Dessutom ger man tips på plagg som passar till samt om den är stor, liten eller normal i storleken för att underlätta storleksval för besökaren.

Samma tröja beskrivs på ett helt annat sätt i en annan webbshop. Här lyfter man upp varumärket på tröjan och textilval. Man kan kalla detta en kort informativ produkttext.

Av erfarenhet skulle jag vilja ha en kombination av ovanstående exempel med fokus på den ”mjukare” texten som ger mig en föraning om hur tröjan kommer att sitta på mig och kännas. Sen ska inte all teknisk information uteslutas helt, men väljer man bara att lyfta den tekniska information blir produkttexten platt och föga intetsägande om själva plagget. Så jag säger: kombinera!



« Tillbaka

Etiketter:,

18 februari 2011 |

1 kommentar