Mäta e-mailkampanjer och nyhetsbrev
Victoria Lindblom
Det händer då och då att jag får frågor kring hur man kan mäta e-mailutskick och nyhetsbrev. Det man först ska tänka på är att detta medium, precis som andra kampanjmedier, ger oss data både från nyhetsbrevsleverantören (t ex IdRelay och Apsis) och från själva statistikverktyget (t ex Google Analytics och Omniture SiteCatalyst).
Vi kan dela in mätvärdena i tre grupper; kampanjrespons, beteendet på webbplatsen för de som landat där samt konverteringar och affärsresultat.
Kampanjrespons
Datat som vi använder i denna grupp kommer från nyhetsbrevsleverantören.
- Hur stor andel har fått e-mailet? Använd (antalet skickade e-mail – antalet studsade e-mail) / antalet skickade e-mail
- Öppningsgrad. Använd antalet öppnande e-mail / antalet skickade e-mail
- Klick i öppnade e-mail. Använd antalet klick i e-mailet / antalet öppnade e-mail
- Andel som är trogna prenumeranter. Använd (antalet prenumeranter – studsar – avregistreringar) / antalet prenumeranter
Beteendet på webbplatsen
Nu har besökaren klickat på nyhetsbrevet och landat någonstans på webbplatsen. Dags att se över vad dessa besökare gör där. Hur många studsar efter att bara sett en sida? Hur länge stannar de i genomsnitt på webbplatsen?
Konverteringar och affärsresultat
Lite beroende på vilken typ av webbplats du har så innehåller denna grupp olika mätvärden. Men likheten mellan dem alla är att man mäter mål och konverteringar.
Har du en e-handelslösning mäter du givetvis order och försäljning. Har du en säljstöds-webbplats mäter du intresseanmälningar eller kanske bokningar. Oavsett vad du mäter för mål så ska du dividera mätvärdet med antalet klick i e-mailet eftersom det är dessa du har möjlighet att påverka.
Om du vill mäta försäljningen i relation till alla du skickat till så använder du försäljning / antalet skickade e-mail.
Du kan också titta på om du har någon förtjänst med att använda nyhetsbrev som medium eftersom nyhetsbrevet kostar att använda. Detta värde är såklart lättare att räkna ut om du har en försäljningssiffra.
Använd (försäljning – kampanjkostnad) / antalet skickade mail.
Ovanstående passar främst på digital marknadsföring som ska generera nya affärer och intresseanmälningar. Såklart använder många företag nyhetsbrev också för att behålla relationen med sina kunder för att få dem lojala. Då mäter man konverteringar som rör den typen av lojala handlingar, t ex inloggningar eller foruminlägg.
« Tillbaka
31 januari 2011 |
1 kommentar