business

De små detaljerna kommer bli viktigare på webben

Anders Tufvesson

Jag har sagt det förut i en bloggpost om Philips.se. Det är de små detaljerna på en webbplats som kommer bli avgörande om vi gillar en webbplats eller inte. Idag har de flesta organisationer en ganska bra webbnärvaro. Visst finns det exempel på som motsäger det men på en sikt av 2-3 år kommer det vara små detaljer som styr om en besökare gillar eller inte gillar en webbplats.

Idag ligger jag i min säng med en praktförkylning. Passade på att se vad som har hänt i världen och fick till Aftonbladet.se. När jag läst en artikel om att Fortum tar dubbelt som mycket betald för nätavgiften som Luleå energi försökte jag klicka på en länk och fick en 404 fast på Aftonbladets sätt:

Varför måste jag som besökare tala om för er att det finns en länk som inte fungerar. Vore det inte bättre att den ansvarige för en artikel fick  ett mail när en sida rapporterar att en länk på en sida är felaktig? Det är tekniskt sett inte svårt. Jag har själv gjort en sådan funktion för ett antal år sedan och kan jag så kan Aftonbladets utvecklare säkert. Det är dags att förbättra er 404-sida köra Aftonbladet.



« Tillbaka

24 januari 2011 |

1 kommentar

  1. Kommentar av Victoria Nilsson den 25 januari 2011 kl: 16:43
    Victoria Nilsson says:

    Nu är det även så att Aftonbladet dessutom använder webbstatistikverktyget Sitecatalyst som har en inbyggd funktion för att kunna spara ner 404:or och exakt vilka sökvägar det är som är brutna.
    Genom att i SiteCatalyst-koden lägga på parametern pageType på 404-sidan så kan de enkelt hålla koll på sidorna i en egen rapport.

Tyck till! :)

« Tillbaka