business

Collaboration – för långsamt på svenska företag!

Anders Tufvesson

Sedan mitten av 1990-talet då webben och Internet fick ordentligt fäste hos svenska företag så har möjligheterna funnits att nytta webben såväl utåt som inåt för att samarbete, dela information – och helt enkelt arbeta smarare tillsammans. Ofta kallat collaboration på IT-engelska.

Det är dock skrämmande att se att trots att 15 år har passerat så är kunskapsnivån ute bland företagen oerhör tlåg kring både hur detta kan fungera, samt vad det ger organisationen. ”Jag sitter hellre och ruvar på min egen information, än att delar dem med andra” är vanliga beteenden som ofta syns därute.

Jag tror egentligen inte det beror på en rädsla att dela med sig av arbetsmaterial till kollegor, utan jag tror snarare det har att göra med en teknisk okunskap kombinerad med i många fall förlegat ledarskap och förlegad arbetsmetodik.

En dag kommer vi skratta över den mängd papper vi faktiskt hanterade, och den mängd filer som vi skyfflade iväg till varandra via ålderdomliga sättet email. Och varför inte ta chansen att förändra oss redan nu, och på allvar göra intåg i det digitala samhället genom investeringar i plattformar och utbildning av medarbetare?

Magnus Henrichson, på ett SJ-tåg i tid någonstans i Sverige



« Tillbaka

20 januari 2011 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka