Hur mäter man kundservice och support på webben?
Victoria Lindblom
En webbplats som både ska stödja försäljning och kundservice samtidigt – hur mäter man den? Ja den frågan dyker upp nu och då.
Ofta ser man att företag lägger ner mycket digital marknadsföring och utrymme på webbplatsen för försäljning och där supportinformation blir åsidosatt. Det vanliga är att support får en egen huvudmeny någonstans långt till höger i strukturen. ”Och där får man hålla till”.
Hur ofta ser du en huvudstartsida som innehåller ett supportflöde eller ”Fem vanligaste frågor” på den mest attraktiva ytan? Inte ofta. Hur ofta ser du en högerkolumn som ger dig supportinformation under tiden du läser om ett erbjudande?
När man analyserar försäljning så räknar man på intjänade kronor. När man analyserar kundservice och support så räknar man också på kronor. Med enda skillnaden att det är besparade kronor.
Det viktigaste man ska tänka på när man vill jobba med webbanalys utifrån support-perspektivet är att se hela analysarbetet utifrån besökarens perspektiv. Besökaren har ett problem, en fråga. Vart går man först? Vart går man sen? Varför gick man dit och inte hit? Osv…. Flöden, flöden och flöden. Ett avancerat statistikverktyg kan visa dig kompletta navigeringsvägar. Du analyserar vilka vägar som är bra och vilka som är dåliga. Åtgärda de dåliga. Följ upp dem löpande och sätt besparade kronor på de bra navigeringsvägarna.
Att inte mäta den interna sökfunktionen är som att ”Gå rakt in i fängelse utan att passera gå”. Den interna sökfunktionen är nyckeln till de termer som besökaren faktiskt letar efter och kanske inte hittar. Se till att du mäter och följer upp denna och kompletterar din information på webbplatsen löpande.
Om du har funktioner som du använder för kundserviceärenden, t ex en ”Fråga Kalle” (hallå – varför är det aldrig killar?) eller en FAQ-funktion osv så ska dessa också mätas som mål. Ett mål behöver alltså inte alltid handla om att sälja något. Att använda funktionen för att bespara företaget t ex ett telefonsamtal är också att spara kronor.
« Tillbaka
22 november 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka