business

Bara 12 procent går direkt till en webbplats

Anders Tufvesson

Enligt en undersökning från det oberoende undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Jajja Communication (bra jobbat Jajja!) är det bara 12 procent av besökarna som går direkt till en webbplats när de letar efter produkter eller tjänster. 78 procent använder Google. Övriga sökmotorer delar på de resterande 10 procenten.

Det är ingen överraskning. När jag tittar i statistik på olika webbplatser vi analyserar finns mönstret där. Söktrafiken på sökord som inte är relaterade till varumärken ökar. Amvändningen av Google håller sig på ca 90 procent om vi tittar på alla sökningar inte bara produkt och tjänstebaserade. Att inte jobba långsiktigt med sökmotoroptimering och sponsrade länkar kommer straffa sig då det i gruppen unga mellan 15 -22 är ännu fler som använder sök.

Enligt Cint ser listan ut så här för de som söker efter produkter och tjänster:
1. Söker via Google 78%
2. Går direkt till relevant webbsida 12%
3. Går direkt till webbsidan via bokmärken 4%
4. Söker via Eniro 2%
5. Söker via hitta.se 1%
6. Söker via Altavista 1%
7. Söker via Bing/MSN 1%
8. Söker via Yahoo 0 %

När vi letar efter information ser listan ut så här:
1. Söker via Google 85%
2. Går direkt till relevant webbsida 5%
3. Går direkt till webbsidan via bokmärken 6%
4. Söker via Eniro 1%
5. Söker via hitta.se 1%
6. Söker via Altavista 1%
7. Söker via Bing/MSN 1%
8. Söker via Yahoo 0%



« Tillbaka

16 november 2010 |

5 Kommentarer

  1. Kommentar av Gunnar Bark den 16 november 2010 kl: 20:24
    Gunnar Bark says:

    Om jag ser till mitt eget betende så går jag ofta till en webbplats via Google även när jag vet adressen. Av ren lathet låter jag Google skriva klart namnet på sidan och sen två klick bort så har jag hamnat rätt.

  2. Kommentar av Stefan den 18 november 2010 kl: 4:24
    Stefan says:

    Jag googlade Cint och Jajja för att läsa mer. Det såg inte bra ut…

  3. Kommentar av Christoffer den 18 november 2010 kl: 9:33
    Christoffer says:

    Hur ser betendet ut gällande de som surfar via mobilen, söker man via söktjänster där också eller använder man i regel de applikationer som man installerat?

    Jag tror att fler och fler surfar via mobilen och därför bör företag idag verkligen tänka till gällande anpassad webbplats och även finnas med i appstore/android market m.m.

  4. Kommentar av Patrik den 18 november 2010 kl: 10:42
    Patrik says:

    Är undersökningen publicerad någonstans Anders?
    Gjorde precis som Stefan och googlade Cint och Jajja och jag håller med om att det inte såg bra ut…

  5. Kommentar av Anders Tufvesson den 18 november 2010 kl: 10:52
    Anders Tufvesson says:

    Nä det såg inte bra ut… Undersökningen finns bland annat här:
    http://www.dalanyheter.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21649:google-dominerar-svenskt-internetanvaendande&catid=2&Itemid=19

Tyck till! :)

« Tillbaka