business

Summering av eMetrics Stockholm

Victoria Lindblom

Under tisdagen och onsdagen den 28-29 september genomfördes eMetrics i Stockholm. Ett event som samlar webbanalytiker från främst Norden, men också från andra delar av Europa och världen. Parallellt med detta pågick också SMX (Search Marketing Expo) i samma lokaler vilket gjorde att jag så klart allra helst skulle velat klona mig. Men eftersom det inte ännu är möjligt så fick jag hoppa mellan föreläsningarna och få ut det ”göttaste” från båda världar.

Det jag kan sammanfatta de två dagarna utifrån eMetrics perspektivet är att webbanalys inte bara kommer handla om att samla in data i ett webbanalysverktyg och sedan dra slutsatser av detta.

Tester kommer starkt på alla fronter. T ex A/B tester, multi variata tester och användartester med fokusgrupper och t ex eye tracking.

Det kommer troligtvis också att bli viktigt för de som spenderar VÄLDIGT mycket pengar på digital marknadsföring att börja mäta multi-channel. Istället för att man idag tilldelar credit till den sista kampanjen man klickade på så ska man kunna hålla koll på alla kampanjer som faktiskt varit med då de alla påverkar i allra högsta grad. Detta för att kunna flytta ordning, placering och budget. Det finns redan utarbetade metoder för hur man kan göra detta.

Vidare diskuterade man mognaden i den nordiska och europeiska webbanalys-branschen där alla var rörande överens om att kunderna blir mer och mer medvetna och inser vikten av webbanalys. Bra! Vi börjar nu tillsammans utbilda våra kunder och marknaden att detta är viktigt. Dock återstår det arbete att få kunderna att genomföra de förändringar som analyserna säger.
Det som fortsatt är en stor brist anser jag själv är att universiteten måste få in webbanalys som utbildning i någon form, främst hos de som studerar marknadsföring och ekonomi. Det är där vi har framtiden och tillväxten. Där har vi kommit en bit på väg med Karlstads Universitet med några förläsningar och labbtillfällen i Google Analytics i höst.

Höjdpunkten på eMetrics var för mig, precis som förra året, Jesper Åströms föreläsning. Denna gång handlade den om att analysera virala kampanjer.  Titta gärna på den här:

http://jesperastrom.com/social-media/how-to-analyze-viral-campaigns-emetrics-stockholm/

Tyvärr berättade han att det var hans sista live-framförande och att han fortsättningsvis kommer lägga ut presentationer via webben. Vilket är positivt ur den aspekten att fler kan ta del av den men samtidigt är han otroligt härlig att lyssna på.



« Tillbaka

Etiketter:, ,

01 oktober 2010 |

2 Kommentarer