business

Snälla sökmotorkonsulter hjälper min kund!

Anders Tufvesson

En av mina kunder får löpande en så kallad rankingrapport från ett företag som jobbar med sökmotoroptimering. Låt oss kalla sökmotorföretaget Nejnej för att inte hänga ut någon. En rankingrapport är en rapport som visar utvalda sökord för kunden och hur deras position är på dessa ord. Varje gång min kund för en rapport från Nejnej skickar kunden vidare rapporten till mig med en smiley. Så här ser rapporten ut:

Som ni märker har jag bytt ut sökorden i första kolumnen mot en siffra för det är inte intressant i detta läge att veta vad det är för ord. Kolumn två är ur många sökningar som är estimerade i Google för sökordet. Kolumn tre är positionen för sökordet när Nejnej började skicka rapporten. Sista kolumnen är hur ordet ligger till när rapporten skapades. Den här är ifrån 7 september 2010, dvs nästa dagsfärsk.

Vad är problemen med rapporten? För det fösta är alla ord relevanta för kunden, förutom ord 2 som inte är relevant av olika skäl och är alltså inte ett ord som prioriteras. När ni sedan läser vidare inser ni säkert att det ser riktigt bra ut. De flesta ord ligger i topp. förutom 13, 14 och 16. Nejnej tycker att de orden inte har någon trafik men det stämmer inte. För det första ligger ord 13 tvåa i Google, ord 14 ligger etta och ord 16 ligger etta och tvåa. Det är med andra ord fel i rapporten. Nejnej försöker övertyga kunden att de inte ligger med N/A fast en sökning i google.se ger svaret att de ligger i topp. Aj aj Nejnej! Vi vet också att orden ger trafik vilket Nejnej inte tycker.

Får ni rankingrapporter skickade till er i syfte att bli kund hos ett sökmotoroptimeringsföretag bör ni fundera på om det är rätt ord och sedan testa om rapporten verkligen stämmer. Sedan kan jag konstatera ett en väl genomför sökmotoroptimering på en webbplats ger resultat. Just den här kunden gick ifrån osynlig på sina 331 viktigaste ord till 127 förstaplaceringar på ca 2 år.



« Tillbaka

08 september 2010 |

3 Kommentarer

  1. Kommentar av Oskar Alm den 08 september 2010 kl: 10:49
    Oskar Alm says:

    Hej Anders,

    Såg ditt blogginlägg och kände bara att jag ville kommentera detta lite kort då rapporten kommer ifrån oss på Jajja (om nu någon inte räknat ut det redan). Vi är medvetna om detta problem och N/A står för att vi inte fått fram någon data/position eller tillräcklig data. Systemet uppgraderas inom kort så att fler förfrågningar kan göras vid felsvar. Det kommer eliminera majoriteten av idag upplevda fel.

    Mvh,
    Oskar Alm
    Jajja Communications
    0701666279

  2. Kommentar av Anders T den 08 september 2010 kl: 10:58
    Anders T says:

    Tack för ditt förtydligande! Vad tycker du i övrigt? Är det bra marknadsföring att skicka detta till min kund? Hoppas att ni löser N/A i ”Bäst position i veckan är fel” då de ligger i topp på de orden. När min kund fick dessa rapporter började han att undra och jag fick lägga tid på att förklara för honom. Men som sagt. Bra att du går in och förklarar.

  3. Kommentar av Oskar Alm den 08 september 2010 kl: 14:15
    Oskar Alm says:

    Hej igen Anders,

    Ber om ursäkt om vi förvirrade din kund och att det krävdes en förklaring från dig! Rapporterna kommer bli bättre framöver.

    En sak som är viktig att notera är att denna rapport är gratis och automatgenererad, all information hämtar vi från Google och det är inte alltid som vi får rätt uppgifter tillbaka, i vissa fall får vi inte svar alls och då kan N/A dyka upp i rapporten.

    Dessa rapporter skickas i regel till företag som vi varit i kontakt med och någon gång skickat en offert till, då slås denna rapportering igång automatiskt på de sökord vi har offererart, dels som en tjänst till kunden så de kan se vad som händer med deras placeringar på Google och dels för att det är ett utmärkt sätt för oss att ”påminna” kunderna om att vi finns och vad vi gör. Man kan även själv fylla i ett formulär på jajja.com där man skriver in de sökorden som man vill att vi bevakar.

    Överlag är vi nöjda med denna typ av marknadsföring och vi arbetar ständigt för att förbättra dessa rapporter, snart kommer en uppdatering som skall få bort problemet med N/A i rapporterna.

    Rapporten kanske inte passar alla och det är väldigt lätt att stänga av den.

    Oskar Alm
    Jajja Communications

Tyck till! :)

« Tillbaka