business

Molnet och mobil plattform ändrar spelplanen

Anders Tufvesson

Nike har kommit med en ny träningsapplikation för iPhone, Nike+. Till applikationen finns det givetvis också en community där du kan spara dina träningsdata.

Detta är i sig ingen nyhet, alla tillverkare av träningsklockor har en webbplats med funktioner för att spara, sortera, analysera och dela träningsdata. Det som är intressant nu är dels att det är Nike som lanserar applikationen. Nike har som vi alla vet sina rötter i sportsko-branschen och har aldrig varit stora inom klockor och GPS:er.

Men Nike behöver inte denna kunskap nu när iPhone finns som mobil plattform, det räcker med att Nike fokuserar sig på hur man vill använda programmet samt hur man vill uppleva den tillhörande community:n. Detta är något som Nike dessutom gör mycket bra.

Förutom att Nike nu entrar en ny del av sportbranschen gör man det dessutom med nya spelregler. Medan konkurrenter som Suunto, Garmin och Pulsar lägger en massa pengar på utveckling av nya klockor, fokuserar Nike enbart på mjukvaran och upplevelsen, till en bråkdel av kostnaden.

Resultatet blir att konsumenten kan välja på att köpa en klassisk träningsklocka, med ett användargränssnitt som inte alltid är helt intuitivt, för ca 3 000 – 4 000 kr eller en applikation till telefonen för 15 kr!

Visst, det finns fler funktioner i de dyra klockorna, bl.a. en mer exakt GPS samt pulsgivare. Prisskillnaden är dock enorm och de grundläggande funktionerna finns i båda alternativen.
Det billigare alternativet är det dessutom både enklare och snyggare!



« Tillbaka

22 september 2010 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka