Fler eller färre besökare på din webbplats under sommaren?
Victoria Lindblom
Har du märkt någon skillnad i antalet besökare och besök under sommarmånaderna juni och juli på din webbplats? Jag som dagligen jobbar med webbanalys ser en klar skillnad i trafiken under dessa månader. Det som är så spännande är att det inte är en klar nedgång på alla webbplatser, utan en hel del webbplatser ökar under sommaren.
Förklaringen till detta är att varje webbplats är unik. Varje webbplats har ett visst syfte och tillhör oftast någon av kategorierna B2B (business-to-business), B2C (business-to-consumer) eller C2C (consumer-to-consumer).
Jag ser alltid, varje år, en klar nedgång på de webbplatser som finns inom kategorin B2B, eftersom de anställda på företagen tar semester och därför inte besöker dessa typer av webbplatser i lika hög grad.
En webbplats som istället riktar sig direkt mot konsument (B2C), får istället en ökad trafik under semestern eftersom man som privatperson då har mer tid att besöka dessa webbplatser. Det kan vara att köpa ny bil, husvagn eller att besöka ett visst turistmål i en kommun.
De webbplatser inom B2B som däremot riktar sig till en internationell målgrupp har dock inte samma klara nedgång i trafik då t ex södra Europa har semester senare och därför fortsätter ge trafik i juni och juli. Där ser man istället en tydlig omfördelning av andelen besök, där dessa länder ökar medan de nordiska besöken minskar.
Genom att lära känna sin webbplats och dess besökstrender är det lättare att lägga rätt strategi för alla typer av marknadföring över året, däribland den mycket flexibla internetmarknadsföringen. Placera dina kampanjer rätt i tiden och på rätt plats i rätt medier.
« Tillbaka
16 augusti 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka