Dashboard – kan den hjälpa eller rent av stjälpa?
Victoria Lindblom
Alla webbstatistikverktyg innehåller alltid en dashboard-funktion av något slag. En dashboard är det samma som en instrumentpanel, som samlar de allra viktigaste och övergripande värdena om din webbplats. Det är dahboarden som är det första du möts av när du loggar in i ditt verktyg för webbanalys.
Om du har god kunskap om webbanalys så ger dashboarden en bra överblick och summering och genom en snabbtitt på den så ser du om din webbplats ligger bra till i förhållande till uppsatta mål. I det fallet tycker jag helt klart att dashboarden finns där för att hjälpa.
Men…. det finns alltför många exempel på företag som automatiserar e-mailutskick av dashboarden till sina överordnade beslutsfattare eller i nedåtgående led till webbredaktörer. Detta sker på frekvent basis.
I detta fallet blir det upp till människorna som tar emot dashboarden att tolka den och dess värden. Utan korrekt kunskap blir dashboarden obegriplig och man fattar fel beslut utifrån det man ser. Här stjälper dashboarden mer än den hjälper.
Jag brukar vara extra noga med att berätta om detta fenomen när jag håller utbildning i webbanalys och framför allt när vi pratar om ”Skicka rapporter-funktionen”. En överordnad beslutsfattare måste förstå contextet och varför ett värde slår åt det ena eller andra hållet. Och speciellt vad som händer med de övergripande affärsmålen om ett värde t ex ökar med 20%.
Min rekommendation är därför att så länge det är du själv som tittar på dashboarden (som duktig webbanalytiker) så är den ett hjälpmedel. Skickas den till någon som inte har kunskap så ska dashboarden kompletteras med beskrivande text som ger mottagaren insikt och förståelse samt ger rekommendationer på eventuella förändringar. Det kan också vara bra att köra ett uppföljningsmöte där ni tillsammans går igenom dashboarden.
« Tillbaka
07 juni 2010 |
2 Kommentarer