business

Mobil webbstrategi – fokus på funktion eller förstagångsanvändare?

Anders Tufvesson

När det gäller webbplatser är huvudstrategin ofta att favorisera förstagångsbesökaren, det är till de vi riktar våra budskap. Oftabesökaren tänker vi – rätt eller fel – ofta klarar av hitta det de ska i vilket fall.

När det gäller mobila applikationer är samma strategi livsfarlig. Här är det flergångsanvändaren som måste vara i fokus. En applikation, så kallad app, är ingenting utan en glimrande bra funktion. En bra och nyttig app sprider sig snabbt. Vi med iPhone & andra smartphones lär oss snabbt beteendet att ladda ned och testa ett stort antal appar för att hitta de redskap som kan underlätta vår vardag. Vår telefon blir vår butler som kan hjälpa oss med det mesta.

Det är lätt att se framför sig att beteendet vad gäller smartphones även kommer sprida sig till de ”stationära webbplatserna” – med ett ökat funktions- och tjänstetänk på vanliga webben alltså. Vad som sedan händer när och om alla plattformar smälter samman och alla webbplatser blir mobila – det är en fråga jag lämnar öppen. Vad tror ni?



« Tillbaka

Etiketter:, ,

11 maj 2010 |

2 Kommentarer