Hört från förr #2
Anders Tufvesson
För ganska många år sedan när inte ens webben fanns arbetade jag på Siemens i Stockholm. Jag hade titeln ”Pc-samordnare” på mitt visitkort. Siemens hade stordatorer och terminaler och persondatorer hade mer och mer kommit in i vardagen. En Pc-samordnares roll var främst att göra bra och smarta program, men också att sätta upp regler och ha viss support. Det var en annorlunda värld då än nu. Siemens hade 10 olika ordbehandlingsprogram och alla tyckte att deras var bäst. Min roll var att få alla att gå åt samma håll. En rysare som jag kan återkomma till. Den här blogg-posten skall handla om support.
Jag fick en morgon ett samtal från en tjej som arbetade några våningar ned. Följande samtal utspelade sig när hon ringde till mig:
– ”Anders Tufvesson”
– ”Hej, det är Klara, nu har uppdateringen kommit.”
– ”Va bra, skall vi ta och uppdatera direkt då?”
– ”Ja, kommer du ned.”
– ”Nej, vi tar det via telefon. Är det en diskett?”
– ”Ja”
Här vill jag inflika att det är 3.5 tums-disketten vi pratar. Det var inte så länge sedan att det var 5 ¼, men nästan.
– ”Stoppa in disketten så kör vi.”
– ”Skall jag stoppa in den nu?
– ”Ja annars blir det svårt att uppdatera, eller hur? *skratt*”
– ”Ok”
I bakgrunden här jag ett skrapande ljud och ett förvånat tillrop i telefonen. Jag börjar ana oråd.
– ”Den fastnade”
– ”Va?”
– ”Disketten fastnade i maskinen.”
– ”Vad då fastnade?”
– ” Den åkte inte ned som den skall göra.”
– ”Går det inte att ta ut den?”
– ”Nej!”
– ”Vad konstigt att den fastnade. Har du haft problem med diskettstationen förut?”
– ”Nej. Men du, skulle jag tagit ut den disketten som satt i?”
– ”Va, hade du en diskett i? Varför tog du inte ut den innan?
– ”Det sa du inte.”
Ridå ned… Jag fick göra ett besök hos Klara, som egentligen inte heter Klara och skruva isär hennes dator.
« Tillbaka
23 april 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka