business

Världens näst största sökmotor?

Anders Tufvesson

 Google är världens största sökmotor, men vilken sökmotor är nummer två om vi räknar antal gjorda sökningar? Är det Microsoft Bing eller Yahoo tro? Kanske Kinesiska Baidu? Nej, världens näst största sökmotor är faktiskt inte en sökmotor utan en webbplats där besökare kan ladda upp film och titta på film och filmklipp. Jag pratar naturligtvis om Youtube.com. Den hanterar fler sökningar per dag är Bing, Yahoo mm.

Naturligtvis är det inte en riktig sökmotor i den mening att den indexerar upp webbplatser men nu pratar vi antal sökningar och då är det som det är.Det finns många anledningar till att ligga med på Youtube. En är att filmer därifrån har börjat bli indexerade och visas det ordinarie sökresultatet hos Google, en annan är att det är bekvämt att samla film på ett ställe och sedan visa den på sin egen webbplats. Ett exempel är Myresjöhus som har samlat sina filmer på http://www.youtube.com/myresjohus. De använder sedan Youtubs spelare i sin bygga hus skola

Exempel:



« Tillbaka

Etiketter:

18 mars 2010 |

2 Kommentarer

  1. Att behålla rätt kompetens – employer branding – sunt förnuft… « studenthr says:

    […] som fick mig att dra på smilbanden, på hur man kan påverka image och rykte via världens näst största sökmotor, Youtube (Presentationen av en svensk advokatfirma): Share this:TwitterLinkedInLike […]

  2. Att behålla rätt kompetens – employer branding – sunt förnuft… « HRstream | Alla HR-bloggar på en sida says:

    […] som fick mig att dra på smilbanden, på hur man kan påverka image och rykte via världens näst största sökmotor, Youtube (Presentationen av en svensk […]

Tyck till! :)

« Tillbaka