Om det nya gratis!
Anders Tufvesson
Chris Anderson tidigare känd för boken ”The long tail” , som egentligen byggde på en artikel i The Wired, har fått sin nya bok ”Free” översatt till svenska och utgiven på Modernistas förlag.
Boken handlar om något som i första tanken kan gå emot det sunda förnuftet. Nämligen hur en ekonomi som bygger på gratis har uppstått historiskt, och hur dagens gratis skiljer sig från det gratis som fanns under 1900-talet. Här ser Anderson att gratis faktiskt idag är en affärsmodell som hänger tätt samman med den digitala arenan och dess förutsättningar. Boken kan läsas på många olika sätt – dels för att få en förståelse för affärsmodellerna och som entreprenör givetvis då hitta möjligheter för egen del, dels för att få en förståelse för mekanismer på den digitala arenan och hur den fungerar på ett mer övergripande plan.
En mer utförlig recension kommer när jag hunnit smälta den – så på återhörande. Under tiden kan ni skaffa den själv på en engelska eller svenska .
« Tillbaka
31 mars 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka