Innehåll är den trånga sektorn
Anders Tufvesson
När vi använder webben idag har vi nästa alltid ett mål med det vi gör. Vi vill veta eller göra något. Det är innehåll vi är ut efter. Det kan vara i form av text, bild, video eller ljud. I takt med att webben blir mer och mer central ökar trycket på företag och organisationer att förmedla bra och relevant innehåll. Ändå är det här problemet finns. Vem skall producera det innehåll som vi användare vill konsumera? För det första lägger en genomsnittlig organisation idag ned mer personaltid på att svara i telefon och ta emot besökare i en reception än på att underhålla sin webbplats och andra kanaler för digitalt innehåll. Det är ofta ett förhållande på 4 till 1 eller större skillnad mellan de som sköter webben och de som svarar eller tar emot ”verkliga” besökare.
Trots att webben och andra webbaserade kanaler ökar i betydelse sker det liten eller obefintliga förändringar i en organisations personalplanering. Det finns idag många exempel på där Facebook-sidor eller Twitterflöden som har ökat närvaron för ett varumärke i förhållande till besökarena. Ta till exempel Skistar i Sälen som i skrivande stund har 17.868 fans på sin Facebooksida. Med hjälp av den kanalen visar de upp ett snörike för oss boende under snögränsen. Vi blir medvetna om att det finns snö och blir sugna på att åka skidor. Men en Facebooksida tar tid att underhålla. När den tiden, som kanske är 4-5 timmar i veckan, läggs ovanpå det jobb en befintlig webborganisation har blir uppgiften svår att hantera. Nu är det 2010 och det är dags att tänka till hur mycket tid ER organisation lägger på att ge oss besökare relevant och intressant innehåll! Vem hantera er strategi för sociala medier? Vem sköter er webbcopy? Vem ser till att Youtube-kontot är välfyllt med bra filmer?
2010 – Året då alla kommer till insikt om betydelse av nytt och uppdaterat innehåll!
PS. Vill tillägga att jag är en bättre talare än skribent. 🙂 DS
« Tillbaka
12 mars 2010 |
0 Kommentar
Inga kommentarer än... Bli den första!
« Tillbaka