business

Håll koll på din bounce rate (avvisningsfrekvens)

Victoria Lindblom

När du mäter och analyserar din webbplats så kanske du ibland har svårt att få fram vilka data som är de viktigaste att titta på och följa upp. Ett bra första tips för att koma igång med webbanalys är att se över vilken Bounce rate din webbplats har. Bounce rate heter avvisningsfrekvens på svenska och betyder helt enkelt att besökaren ”vänder i dörren”. Besökaren har alltså kommit in, konstaterat att webbplatsen inte var något för mig och sedan försvunnit. Såklart finns det besökare som faktiskt finner det den söker på den enda sidan den landar på, men det är ett av kriterierna som du får ta med i din analys.

Din Bounce rate kan du kontrollera utifrån olika perspektiv. För det första bör du ha kontroll över din totala Bounce rate för hela webbplatsen. För det andra, Bounce raten på dina topp tio bästa landningssidor. Titta på de sidor som har flest ”Entries/Ingångar” och se hur hög Bounce raten är på dessa. Om du ligger över ca 25% på någon av dem bör du fundera på att göra förändringar. Sätt på dig besökarens glasögon och tänk igenom varför inte sidan attraherar dem. Såklart kommer det alltid finnas sidor som kanske av naturliga skäl har en högre Bounce rate – t ex en Kontakta oss sida.

Vidare bör du definitivt titta på listan över de trafikkällor du har in till webbplatsen. Både de betalda och obetalda källorna. Om det visar sig att dina betalda trafikkällor ger dig hög Bounce rate bör du tänka igenom om det verkligen är rätt ställen och forum för dig att finnas med i.

Av den trafik som kommer in från sökmotorer så har alla kommit via någon form av sökning på ett ord eller fras. Om du arbetar aktivt med organisk sökmotoroptimering eller köper sökord i sökmotorerna så är det en bra värdemätare att se hur hög Bounce rate varje ord har. Både för att utvärdera om det är rätt ord du jobbar med, men också för att se över om sidorna besökaren landar på verkligen ger den information som besökaren efterfrågar.

Dessutom – som grädden på moset – har Google börjat utvärdera Bounce raten i söklistan och rankar webbsidor med hög Bounce rate lägre än sidor med låg Bounce rate. Detta för att ge den som söker bra och relevant innehåll.

Notera att Bounce raten på en blogg helt naturligt kommer vara väldigt hög – varför tipsen ovan inte kan appliceras på denna typ av webbplats.



« Tillbaka

Etiketter:,

15 mars 2010 |

4 Kommentarer

  1. Kommentar av Andreas Johansson den 15 mars 2010 kl: 16:41
    Andreas Johansson says:

    Bounce rate har ingenting med tid att göra, har jag uppfattat det korrekt då? Den kikar enbart på vilken webbsidan användaren kom in på kontra vilken webbsida som användaren lämnar webbplatsen via?

  2. Kommentar av Victoria Nilsson den 16 mars 2010 kl: 7:02
    Victoria Nilsson says:

    Bounce rate kan ha med tid att göra, men det är väldigt få webbstatistikverktyg på marknaden som mäter bounce raten på tid. De som gör det har en tidsbegränsning på 5 sek för att det ska betecknas som en bounce. För de allra flesta webbstatistikverktyg har alltså Bounce rate att göra med sidor och åter sidor. Och där samma sida varit både ingångssida och utgångssida för besökaren sker en bounce.

    Man kan gå in och titta på en specifik sidas generella besökstid om man vill, även om det inte skett en bounce på den. Man kan ju faktiskt som besökare ha landat på sidan, gjort ett kort besök där, men ändå klickat sig vidare inom webbplatsen. Dvs man har inte bouncat men ändå ansett att sidan var mindre intressant.

  3. Kommentar av Babel den 20 maj 2010 kl: 22:07
    Babel says:

    Hej!

    Intressant läsning! Du skriver att bloggar generellt har en högre bounce rate, vilket inte är så konstigt. Men kan man på något sätt dra nytta av bounce rate-informationen när man har en blogg?

  4. Kommentar av Victoria Nilsson den 21 maj 2010 kl: 7:54
    Victoria Nilsson says:

    Kul att du gillar vårt material.
    Det du kan titta på är vilken bounce rate en specifik sida (blogginlägg) har istället för den totala bounce raten för bloggen.
    Där kan du se vilka av dina blogginlägg som besökarna når direkt utifrån, t ex via en sökmotor, och vilka som sedan attraherar besökaren att läsa fler sidor än just den man landade på. Det är dessa sidor som är dina ”nyckelsidor” för att få besökaren intresserad av resten av din blogg.
    Lycka till med ditt bloggande 🙂

Tyck till! :)

« Tillbaka