business

”Det är väl egentligen bara siffror som ska läsas av väl?”

Victoria Lindblom

Källa: en kund och kommunikatör på större arbetsplats, väl införstådd i webbens betydelse.

Rubriken för dagens inlägg är ett direkt citat hämtat från ett e-mail som landade i min mailbox förra veckan. Frågan gällde huruvida statistikverktyget Google Analytics skulle implementeras på en webbplats och då vi också rekommenderade en kortare, alternativt längre utbildning i verktyget för att på så sätt få bästa möjliga förutsättningar för att börja använda det för webbanalys.

Min reaktion när jag läste det gick från Jag vill ha sönder något – NU via hyperventilering och en förskräckt kollega för att sedan till slut landa i ren besvikelse över att vi fortsatt har en lång resa framför oss för att få vår omvärld att förstå vikten med webbanalys.

Upplysningens tid är inte förbi
Under Affärsresan 2010, anordnad av Handelskammaren Värmland, diskuterade jag och en kollega i branschen webbanalysens framtid. Vi var båda helt eniga om att vi fortfarande befinner oss på ”upplysningsstadiet” i Sverige och att vårt gemensamma arbete hela tiden får fokus på att få marknadschefer, webbredaktörer, försäljningschefer och framför allt företagsledningen att förstå. Förstå vikten av webbanalys. Förstå varför det inte är acceptabelt att slänga ut en hel säck marknadsbudget utan att ta reda på hur marknadsföringen har gått. Förstå varför det inte är acceptabelt att låta kundservice svara på exakt samma frågor dag ut och dag in i telefon. Förstå varför det inte är acceptabelt att låta en webbshop ligga online utan ett statistikverktyg och utan löpande uppföljning på ordervärden och framför allt att inte veta var besökaren tappar intresset och lämnar webbshoppen utan att handla. 

Börja analysera, inte bara rapportera
Om vi knyter an till citatet i rubriken igen så påstår jag att alltför många i Sverige ännu ser webbanalys som siffror. Siffror som bara ska rapporteras men som inte analyseras. Blickar vi istället västerut – förbi det stora världshavet – hamnar vi i landet som hittills utan tvekan och utan någon som helst konkurrens kniper förstaplatsen för webbanalysens användande. Låt oss lära av dem! Samtidigt som mailet landar i min mailbox så talar min idol, min förebild och gurun inom webbanalys, Avinash Kaushik på SES (SearchEngineStrategies) i New York. Suck!

Jag har en trogen kund som vi arbetat med webbanalys mot under flera års tid och som senaste månaderna börjat intressera sig mycket mer för uppföljning av sina marknadföringsinsatser. Det tycker jag är såååå kul! Jag blir gärna nedringd med frågor kring besöksiffror, trafikkällor, bounce rates och konverteringar.

Testa själv!



« Tillbaka

Etiketter:

29 mars 2010 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka