business

Tankar efter Nordic eCommerce Summit 2012

Anders Tufvesson

Efter två intensiva dagar på Nordic eCommerce Summit 2012 är det inte helt lätt att sammanfatta i en bloggpost.

Det första intrycket var när Melanie och Devin Duncan klev upp på sen och började prata om Pinterest utifrån ett SEO-perspektiv. Spännande tankar som gav en hel del idéer. Har du ett företag som säljer saker och har bra bilder kan det vara idé att lägga upp ett konto och börja lägga upp och länka bilder. Jag har redan börjat experimentera med det. 🙂

Vi fick också vara med on en lansering. En ny e-handelsplattform lanserades i direktsändning. Det var tictail.com som har gjort plattform som skall vara extrem enkel att komma igång med. Jag har registrerat ett konto men inte hunnit med att testa ännu. Återkommer eventuellt om detta.

Sedan pratade David Rowan som jobbar för Wired Magazin i England. Han pratade om hur långt vi kommit på internet och hur framtiden kommer att se ut. Bland annat pratade han om SoLoMo. Dvs. alla affärer kommer på sikt vara SOcial, LOcal och MObile. Han och några andra talare varnade också för företag som är grossister och bara är en mellanhand kommer få problem inom kort. Det kommer skapas tjänster som helt enkelt kör över dem. Även e-handlare och vanliga butiker som säljer andra leverantörers produkter kommer få problem när vi köper dem direkt via webben hos tillverkaren. Det är ett av skälen till att ICA och de andra livsmedelskedjorna gör fler egna produkter.

En av höjdpunkterna var att se Klarnas nya kassa eller Klarna Checkout som de kallar den. Se filmen läs mer om den här.

Som avslutning kom Gary Vaynerchuk som hade massor av åsikter. Men en av de viktigaste var att ibland är det viktigare att behålla och underhålla sina befintliga kunder än att skaffa nya. Det är också billigare.



« Tillbaka

Etiketter:

11 maj 2012 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka