business

Står vi inför Google- och Facebook-döden?

Anders Tufvesson

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Där teknologi utgörs av webben eller internet, social interaktion utgörs av en dialog mellan olika personer och användargenererat innehåll är att en av personerna i dialogen måste vara på ”utsidan” och en måste vara avsändare.

Facebook – från enkelt till besvärligt
Tittar vi på sociala medier på ovan sätt har vi haft sociala medier sedan 1979. Jag tänker då på Usenet – trådforumens moder. Men Usenet var inte enkelt på något sätt. Det var tvärtom svårt att både komma igång och att använda. Skälet till att vi fick en explosion inom sociala medier för en tre år sedan var att det nu fanns enkla och användarvänliga verktyg. Facebook var enkelt att komma igång med. När du startade ditt konto fick du i några få steg kontakt med massor av vänner och du var igång. I dag börjar Facebook bli svårare att hantera. Det blir besvärligare för nya användare att komma igång och för de som redan är användare av Facebook har det blivit snårigt att följa med och förstå alla nya funktioner. Hur ska du ställa in säkerheten? Syns mina uppdateringar och bilder för andra? Varför ser jag bara några få inlägg i min logg? Frågorna hopar sig. Inte ens för vana användare är det i vissa lägen helt självklart hur du ska bete dig. Risken finns att Facebook i sin jakt på Twitter, Foursquare, Youtube, MSN Live Messenger och Gmail lyckas försvåra för oss användare så att vi tröttnar och letar andra verktyg. Är det så att vi om några år säger ”kommer du ihåg Facebook? Oj vad dom klantade till det!”.

Minns du AltaVista?
Historien är full av sådana händelser. Före 1998 fanns det en sökmotor som hette AltaVista. ”Alla” använde den och den var från början enkel att använda. Men sedan kom portaler och andra nymodigheter och AltaVista började lägga in nya saker i sitt gränssnitt. Helt plötsligt blev det svårt och rörigt i gränssnittet och när Google kom och levererade ett snyggt och rent gränssnitt med betydligt mer relevans i sökresultatet bytte vi snabbt. Hade AltaVista brytt sin mer om relevansen än hur gränssnittet skulle se ut kanske de inte hade tappat? Nu är Google och Facebook inne på samma väg. Vill vi ha fler funktioner eller vill vi ha enkel funktion? Vi får se hur det ser ut om tre år. Vi kanske använder en annan sökmotor och alla sitter på Diasporas sociala nätverk?



« Tillbaka

29 februari 2012 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka