business

Framtidens kommunikatörer är regissörer

Sofia Håkansson

Först kom informatören. Den var en förlängd arm mellan organisationens ledning och världen runtomkring. En pajas som sällan togs på allvar eftersom han eller hon ”bara sprang ledningens ärenden” med en mycket besk ton. Utvecklingen i samhället gick vidare och informatören blev kommunikatör med rätt att kommunicera. Ingen mer ensidig monolog, utan fokus på dialog i en tid när alla ska vara sociala på webben, följa branschens alla svängar och göra allt svårt begripligt. Frågan är: vart är vi på väg med yrkesrollen?

Detta och mycket annat handlade gårdagens seminarium och ”trendspaningar” om för Informatörsnätverket i Värmland. Ska ärligt säga att de tre föreläsarna målade upp en vacker bild om oss kommunikatörer i framtiden. Vi ska tydligen bli nästa Ingmar Bergman, helst med cowboyhatt och spela i ett jazzband för att riktigt förstå och kunna hantera morgondagens utmaningar i vår yrkesroll. Det låter ju som om det kommer hända. Eller inte…

Det som var intressant är väl ändå att fler företag börjar inse vikten av ha en kommunikatör med på ledningsnivå, någon som vet hur budskap ska regisseras och vad de kan få för effekt. Tänk banker som köper lyxlägenheter till sin vd. Först försvarar ledningen sig under en hel vecka om att det var rätt beslut att införskaffa lägenheten, men sen går vd ut och ber om ursäkt och erkänner att det var ett felaktigt beslut.

Som kommunikatör gnisslar jag tänder när jag ser sånt här. Varför ser företag till att göra en pudel i efterhand när man kan ha en Ingmar Bergman som regisserar redan från början? Och det var ungefär vad föreläsarna menade också. Att kommunikatörer ska få möjlighet att regissera organisationens budskap, från ledningsnivå och nedåt. Här räknar vi då in ALLA som kommunicerar varumärket, inte bara organisationens egna medarbetare.

Kommunikatörens roll blir helt enkelt en kaospilot som är redo att rycka ut där det behövs.



« Tillbaka

Etiketter:,

11 november 2011 |

10 Kommentarer