Reflektioner från dag 1 – iStrategy i Amsterdam
Anders Tufvesson
iStrategy är en internetkonferens som går på många platser över vårt jordklot. Den europeiska varianten är just nu i Amsterdam. Medverkande företag blandat från talar och deltagarsidan är exempelvis BMW, Evian, SonyEricsson, Rovio Mobile (Angry Birds), AstraZeneca, HM, Ninetech, Nokia, Electrolux, Bang & Olufsen, Carlsberg och Philips. Fokus för konferensen är sociala medier. Överraskande va? Men det som är bra är att det sker en tillnyktring i världen och det är åter dags att ta tag i det som vi egentligen pratar om. En organisations totala kommunikation, digitalt och analogt. Här kommer några korta nedslag.
Det finns många kanaler som det gå att kommunicera genom. Det är gratis att starta en Facebook-sida och det tar kort tid att få igång den. Därför har stora organisationer nu problem med massor av twitterkonton, Facebook-sidor och andra typer av kanaler. Evian har börjat stänga Facebook-sidor och försöker ordna lite ordning i allt. Deras huvudkanal är webbplatsen med det social som tillägg både för att dra besökare och för att utöka upplevelsen.
Alla talar om att Content is King. Något som är känt sedan länge. Men inom de sociala medierna är innehåll också den sociala valutan. Vi delar alla med oss innehåll som är värt något. Dvs. har intresse för andra. Varje organisation som lägger ut video, texter, bilder mm måste fundera på vad de skall publicera och hur ofta. Vi delar inte med oss av vad som helst. För att kunna göra det så är det inte The Nike way som gäller, dvs. Just do it. Det måste finnas en strategi och den strategi måste förankras högt upp i en organisation så att hela organisationen drar åt samma håll.
En personlig reflektion jag gjorde under dagen är att alla talare som inte kommer från byråsidan talar om att det gäller få med alla anställda och alla avdelningar när en organisation ger sig ut i de sociala medierna. Det räcker inte att starta en FB-sida och via den publicera ”marknadsmaterial”. Se på exempelvis på Saab. På deras FB-sida finna inte ett spår av vad som verkligen händer. Det är bara marknadsföring av deras bilar (som är riktigt bra). Men anställda ger en annan bild. Alla organisationer måste därför ha en öppen attityd i alla tider och jobba med sitt arbetsgivarvarumärke. E2E – Employee to Employee är det som gäller internt!
Visste du att det finns en rapport för när tidningar kommer dö? Här kan du kan ladda hem Newspaper extion timeline
Till sist avslutar jag med att sociala medier är inte en ny kanal att arbeta med, det är ett nytt sätt att jobba.
12 maj 2011 |
5 Kommentarer