business

Vad skall du tänka på när du e-handlar – del 1?

Anders Tufvesson

Jag tänkte starta en liten serie med bloggposter om e-handel och e-handelslösningar. Framför allt vad som händer när något går fel när du bokar eller köper något på webben. I de allra flesta fall går ett köp eller en bokning bra för mig. Skulle tro att upp till 95 till 98% av alla köp eller bokningar jag gör är inga problem. Men så finns de där 2-5% av alla köp (låt oss kalla köp och bokning köp) gör fel på något sätt. Det kan vara felaktigheter på webbplatsen som gör att köpet inte går igenom. Se exempelvis en tidigare bloggpost där jag försökte köpa biljetter till en Färjestadsmatch. Det kan vara att varan du har beställt inte kommer, att varan är sönder, att det är fel vara eller något annat fel. Det är när det går fel som kvalitén på webbplatsen bestäms. De allra flesta lyckas få upp en webbshop och börjar sälja varor, det är när det går fel som logistik, flexibilitet och framför allt kundtjänsten får bekänna färg.

Tanken till den här lilla serien började på travelstart.se (jag bjuder inte på en länk här!). Travelstart fungerar bra när du skall göra något enkelt som att boka en flygbiljett eller en flygbiljett och hotell. Men när något uppstår som faller lite utanför ramarna blir det krångligt. Är användaren inte helt internetvan utan bara har använt internet och webben i stort sett varje dag sedan 1996 så blir det svårare. Jag hoppas att ni förstod ironin här. Jag fick rycka in när en närstående person inte fick till det. Måste tyvärr säga att jag inte heller lyckades.

Här är bakgrundshistorien. Vi skulle ned till Schweiz för att se världscupfinalen i alpin skidåkning. Vi visste att det plan vi skulle åka med var nästa fullt och hade därför bråttom med att köpa flygbiljett. Vi skulle ”bara” ha fyra flygbiljetter, det var allt. Men det visade sig att det billigaste priset inkluderade en natt på hotell. Då vi skulle till Zürich föreslog Travelstart hotell i Zürich första natten. Vi ville inte bo där den natten då vi skulle ner till Chur. Men sista natten på vår vistelse skulle funka. Men hur jag än försökte fick jag inte till det och Travelstart hade inte kundtjänsten öppen då klockan var sex på kvällen. Till slut gav jag upp och köpte biljetterna och tänkte att det kan vi lösa via kundtjänst imorgon.

Som avslut på den här första bloggposten kan jag säga att det visade sig vara svårare att flytta en hotellnatt 2 dagar än att få fred i mellanöstern. Travelstart och Mercure Hotel Stoller i Zürich visade sig från sin tristaste sida. Vad hände? Läs nästa del i ”Vad du skall tänka på när du e-handlar” nästa vecka.



« Tillbaka

Etiketter:,

08 april 2011 |

4 Kommentarer

  1. Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 2) « Business by web skriver:

    […] här är en fortsättning på bloggposten ”Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 1)”. Historien om vad som gör att en bokningswebbplats eller e-handelswebbplats är bra eller […]

  2. Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 3) « Business by web skriver:

    […] fortsättning av två tidigare bloggposter i en serie om e-handel och resebokning. Här hittar du del 1 och del […]

  3. Vad du skall tänka på när du e-handlar (del 4) « Business by web skriver:

    […] har vi tagit upp e-handel i allmänhet och bokning av resor i synnerhet. Här hittar du del 1,  del 2 och del3. När jag började granska reseportaler sökte jag på ord som har med resor och […]

  4. Kommentar av Regina den 30 mars 2017 kl: 16:02
    Regina skriver:

    I really co’udnlt ask for more from this article.

Tyck till! :)

« Tillbaka